نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 172
بعدا با آيه
«خمس رضعات يحرّمن» نسخ شد. عايشه گويد: موقع وفات پيغمبر (ص) اين دو آيه، جزء
آيات قرآن تلاوت مىگرديد.[1]
10.
ابو موسى اشعرى، گمان مىبرد در قرآن سورهاى وجود داشته معادل سوره برائت و سوره
ديگرى معادل سورههاى «مسبحات»، كه اين سورهها از قرآن ساقط شده و از بين رفته
است. او مىگويد: فعلا يكى از آيات سوره معادل برائت را به ياد دارم:
«لو
كان لابن آدم و اديان من مال لا تبغى واديا ثالثا و لا يملأ جوف ابن آدم الا
التراب».
ابو
موسى، ظاهرا، حديث وارد را با قرآن اشتباه گرفته است و نيز مىگويد: از سوره
مفقودشده همرديف مسبحات آيهاى را به ياد دارم: «يا ايها الذين آمنوا لم تقولون
ما لا تفعلون فتكتب شهادة فى اعناقكم فتسألون عنها يوم القيامة»؛[2]
ولى اين عبارتها از احاديث قدسى است كه به گمان ابو موسى از قرآن است.[3]
11.
به صحابى جليل أبى بن كعب نسبت دادهاند كه گفته است: سوره احزاب كه فعلا داراى 73
آيه است، معادل سوره بقره بوده و حدود 286 آيه داشت. اين گفتار را به عايشه نيز
نسبت دادهاند كه شايد غرض او تحريك مردم عليه عثمان بود.[4]
12.
مالك بن انس گمان مىكرد كه بيش از يكچهارم از سوره برائت باقى نمانده است. او
مىگويد: اين سوره هماورد سوره بقره بوده و از اول آن مقدار زيادى افتاده است و
بسم الله الرحمن الرحيم نيز جزء آيات ساقط شده است، در اين زمينه روايات بسيارى
آوردهاند كه همگى ناتوانى ذهن مالك را مىرساند.[5]
فاجعه
كتاب الفرقان. متأسفانه مشكلى كه اين گونه روايات به بار آورده اين است كه عدّهاى
آنها را باور داشته و ترتيب اثر دادهاند. آنها معتقد شدهاند كه بعد از رحلت
پيامبر تا موقع خلافت عثمان كه يكى كردن مصاحف انجام گرفت، آيهها و سورههايى از
قرآن كم يا بر آن افزوده شده است و اين همان تحريف در قرآن است كه ضرورت دينى
برخلاف آن را حكم مىكند.
يكى
از كسانى كه تحت تأثير اين گونه باورهاى ناروا قرار گرفت محيى الدين بن عربى
[1] . صحيح مسلم؛ ج 4، ص 167 و دارمى؛ ج 2، ص 157 و ابو
داود؛ ج 1، ص 224.