نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 139
به خط كوفى
و به حجمى بزرگهمت گماشت كه تصور مىرفت يكى از مصحفهاى اوليه عثمانى است. اين
قرآن خالى از نقطه و علايم فتحه و كسره بود. چند ورق از اول آن افتاده و آخر آن
نيز ناقص بود. اين قرآن از آيه هشتم سوره بقره: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا
بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِينَ» آغاز و به آيه چهارم از سوره زخرف: «وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا
لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ» پايان
مىيافت. اين قرآن در سمرقند پيدا شده بود و در اختيار كتابخانه سلطنتى در
پطرزبورگ بود و انستيتوى آثار در تاشكند آن را با همان حجم اصلى و خصوصيات ديگر،
در پنجاه نسخه فتوگرافى كرده، به مهمترين دانشگاههاى كشورهاى اسلامى هديه نمود.
نسخهاى از اين قرآن در كتابخانه دانشگاه تهران (با شماره 14403DSS ) موجود است.
در
سال 1342 هجرى مطابق با 1923 ميلادى، مصر به سرپرستى مشايخ الازهر و به وسيله
كميتهاى كه وزارت اوقاف آن كشور تعيين كرده بود، قرآن را به چاپى نفيس رساند كه
با قبول جهان اسلام روبهرو شد و چاپهاى بسيارى بر اساس آن انجام گرفت.
در
سال 1370 هجرى مطابق با 1950، عراق نيز به چاپ نفيسى از قرآن دست زد و همچنين
سراسر جهان اسلام به چاپ و نشر قرآن به بهترين صور و زيباترين انواع چاپ، همت
گماشتند و اين روش همچنان در جهان اسلام، ادامه دارد.
همچنين
قرآن ديگرى از خطاطى سورى به نام «عثمان طه» رواج يافت.
اين
قرآن در كشورهاى سوريه، عربستان، ايران، لبنان و ديگر كشورهاى اسلامى چاپ شد.
ويژگى اين چاپ تنظيم آيات در صفحه و تقسيم منظم حزبها و جزءهاى سىگانه قرآن است.[1]
[1] . براى اطلاع بيشتر از خط عثمان طه و ويژگيهاى آن
رجوع كنيد به: خرمشاهى، بهاء الدين؛ قرآنپژوهى؛ ص 657.
نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 139