نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 116
پيامبر (ص)
و حفظ آن به همان نحو، اتكا و اكتفا كردهاند.[1]
زرقانى
نيز نظر ابن جزرى را پذيرفته و گفته است: در آن وقت كلمات قرآن را بدون نقطه و
علامت كتابت كردند تا اشتباهى رخ ندهد و خواندن آن را به اتكاى محفوظات و به
استفاده از سماع واگذاشتند.[2] با آنكه
معلوم و مسلّم است كه در آن زمان خط عربى بدون نقطه و علامت بوده و عرب در ابتداى
آموختن و كتابت بوده و نقطهگذارى و علامتگذارى را نمىدانسته است، تصور ابن جزرى
و زرقانى خالى از وجه و سخنى نادرست است.
پيدايش
خط عربى
اثرى
به دست نيامده است كه بر آشنايى عربهاى حجاز به كتابت و خط در گذشته دور دلالت
داشته باشد. آنان كمى قبل از ظهور اسلام با خط و كتابت آشنا شدند. علت آنكه كتابت
و خط در بين عربهاى حجاز رايج نبوده، زندگى بدوى آنها بوده است كه همواره در حال
كوچ كردن و رفت و آمد و يا جنگ و غارت به سر مىبردهاند و اين قبيل اشتغالات،
آنان را از تفكر درباره صنايع و از جمله كتابت كه از صنايع مدنيّت و شهرنشينى است،
بازمىداشت؛ امّا بعضى از آنان كه به منظور تجارت به شام و عراق سفر مىكردند،
رفتهرفته تحت تأثير مردم متمدن آن مناطق قرار گرفتند و متخلّق به اخلاق آنان شدند
و خط و كتابت را به عاريت از آنان گرفتند و برخى ديگر از آنان با خط نبطى و يا
سريانى مىنوشتند و اين دو نوع خط تا بعد از فتوحات اسلامى در عرب باقى و معروف
بود.
از
خط نبطى، خط نسخ به وجود آمد كه امروز نيز شناختهشده و باقى است و از خط سريانى،
خط كوفى پيدا شد كه خط حيرى ناميده مىشد؛ يعنى به حيره كه شهرى قديمى و عربى در
مجاورت كوفه است، منسوب بود؛ زيرا تغيير و تحوّل در خط سريانى در حيره رخ داد و پس
از بناى كوفه و انتقال تمدن عرب به اين شهر، اسم آن به خط كوفى تغيير كرد. اين خط،
زمانى طولانى بين عرب، معروف و متداول بود.
خط
نبطى را كه به خط نسخ تبديل شد، عربها در اثناى تجارت خود در شام، از حوران
آموختند. اما خط حيرى و يا كوفى را از عراق گرفتند. عربها هر دو خط را نخست در
نامهها و نوشتههاى عادى و سپس در نوشتههاى مهم، مانند قرآن و حديث به كار
گرفتند.