نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 23
3. امام
صادق عليه السّلام: «خداوند امر دينش را به هيچكس جز رسول و ائمه واگذار نكرده
است»[1].
4.
امام باقر عليه السّلام: «اگر براى كسى چيزى را حلال كرديم ...، براى او حلال است؛
زيرا امر دين (حلال و حرام) به ما امامان، واگذار شده است، پس هرآنچه حلال كرديم،
حلال است و هرآنچه حرام كرديم، حرام است»[2].
5.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله: «در هر دورهاى از دورانها همواره انسانهاى
كامل و متوازنى از اهل بيت من هستند كه تحريفها، ناهنجارىها و كجروىها را
مىزدايند»[3].
6.
امام صادق عليه السّلام ذيل آيه شريفه إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ
وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ[4]
مىگويند: «كلّ إمام هاد للقرن الّذي هو فيهم»[5]؛
«هادى هر قرنى، امام زمان آن قرن است».
شبهه:
برخى حق تشريع را تنها براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله پذيرفته، مىگويند: دين
در دوره رسالت به كمال رسيد و ديگر جايى براى تشريع امامان معصوم عليهم السّلام
باقى نماند.
«امامان
معصوم عليهم السّلام هرچند مؤيّد به روح القدس بودند و هرگز خطا و لغزشى از آنان
سر نمىزد، ولى آنها تشريع تازهاى نداشتند؛ چرا كه پس از اكمال دين و اتمام نعمت
الهى، همه احكام مورد نياز امت تا روز قيامت، مطابق روايات فراوان تشريع شده بود و
جايى براى تشريع تازه باقى نمانده بود. بنابراين وظيفه امامان معصوم توضيح و تبيين
احكامى بود كه بدون واسطه يا با واسطه از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله
دريافت داشته بودند»[6].
پاسخ:
اكمال دين با نصب امير مؤمنان عليه السّلام به خلافت و معرفى عترت در كنار سنت
صورت پذيرفت؛ زيرا امامان عليهم السّلام حامل ودايع نبوت بودند و در اثر تربيت
پيامبر