نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 22
تشريع در
دوران امامان معصوم عليهم السّلام
پس
از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مقام تشريع پيامبر، به امامان معصوم عليهم
السّلام انتقال يافت و آنها نيز ولايت تشريع داشتند.
امامان
معصوم همانند پيامبر، داراى بينشى گسترده بودند كه مفاسد و مصالح واقعى را براى
هميشه مىديدند و طبق اين بينش احكامى را وضع مىكردند؛ ازاينرو فقهاى بزرگ، سخنان
امامان معصوم عليهم السّلام را همانند سخنان حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله،
مصدر و منبع مىدانند.
تفاوت
امامان معصوم با پيامبر اين است كه بينش پيامبر صلّى اللّه عليه و آله پشتوانه وحى
دارد و پيامبر تعليميافته دست خداست، ولى پشتوانه بينش امامان معصوم، ودايع نبوتى
است كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به حضرت على عليه السّلام سپرد. در حقيقت
امامان معصوم وارث علم پيامبر هستند و اگر پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله شاگرد
مكتب وحى است، امامان معصوم عليهم السّلام شاگرد مكتب نبوتند.
در
اين زمينه روايتهاى بسيارى وجود دارد كه به برخى از آنها اشاره مىكنيم:
1.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله به مولا امير مؤمنان عليه السّلام مىگفتند:
«إنّك تسمع ما أسمع و ترى ما أرى، إلّا أنك لست بنبيّ»[1]؛
«تو [به مرتبهاى از بصيرت رسيدهاى] كه آنچه را من مىشنوم، مىشنوى و آنچه من
مىبينم، تو مىبينى، تنها تو پيامبر نيستى».
اگر
كسى مصالح و مفاسد واقعى را مانند پيامبر ببيند، مىتواند احكام را طبق ملاكهاى
واقعى تشريع كند.
2.
امام صادق عليه السّلام: «خداوند پيغمبرش را تربيت كرد تا او به كمالات عقلانى
رسيد، آنگاه امر دين را به او تفويض كرد و فرمود:" آنچه را پيامبر دستور
مىدهد پيروى كنيد". هرآنچه خداوند به پيامبرش تفويض كرده، به ما [نيز]
واگذار كرده است»[2].