نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 190
اشكال بر
حديث و پاسخ آن
ابن
تيميه در كتاب «منهاج السنة»- كه رد بر كتاب «منهاج الكرامه»[1]
است- بر اين حديث چند اشكال وارد كرده است:
1.
چنين حديثى در كتاب مسانيد و صحاح ششگانه وجود ندارد.
پاسخ:
اين حديث هم در مسانيد[2] و هم در
صحاح ششگانه اهل سنت آمده است. بزرگان اهل سنت تصريح كردهاند كه اين حديث از جهت
سند از روايتهاى صحيح و جزو احاديث متواتر است.
ابن
اثير براى تكميل تاريخ طبرى، كتابى به نام «الكامل» نوشته است. كتاب تاريخ طبرى تا
قرن سوم را ذكر كرده و كتاب الكامل، تا قرن ششم را آورده است. اين كتاب، پس از
تاريخ طبرى، از معتبرترين كتابهاى تاريخ جهان اسلام است. ابن اثير در كتاب
الكامل، اين روايت را به صورت كامل ذكر كرده است.[3]
همچنين
اگر به هريك از كتابهاى تاريخ اسلام[4]
مراجعه كنيم، اين روايت را خواهيم يافت.
2.
حضرت على عليه السّلام فقط وصى و جانشين پيامبر صلّى اللّه عليه و آله براى
خويشاوندان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله است، نه اينكه جانشين و وصى پيامبر صلّى
اللّه عليه و آله براى همه مسلمانان باشد؛ زيرا پيامبر مىگويد: «وصيى و خليفتى
فيكم».
پاسخ:
«فيكم» در «وصيى و خليفتى فيكم» به معناى آن است كه حضرت على عليه السّلام از بين
حاضران در مجلس انتخاب شد، نه اينكه وصى و جانشين پيامبر صلّى اللّه عليه و آله
براى حاضران باشد.
3.
در آن زمان بنى عبد المطّلب به چهل نفر نرسيده بودند.
پاسخ:
«مطّلب» برادر هاشم و هاشم پدر عبد المطلب است. هاشم يكى از