responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 153

مراد از درخواست اجر رسالت‌

مفسران در تفسير آيه مودت اختلاف دارند كه مراد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از اينكه مى‌گويد:

«من هيچ اجر و مزدى از شما براى رسالت خود نمى‌طلبم، جز مودت نزديكانم» چيست؟ مگر پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله بايد اجر طلب كند؟

مفسران در پاسخ گفته‌اند: «اگر طلب مزد به اين معنا باشد كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در برابر رسالتش از مردم نفعى براى شخص خود بخواهد، مانند اينكه پول بخواهد پول طلب كند يا از مردم احترام بخواهد، اين طلب كردن مزد براى پيامبر معنا ندارد؛ اما اگر پيامبر اين‌گونه طلب مزد كند:" مزد رسالتم اين است كه نمازهايتان را اول وقت بخوانيد" يا" به عالمان احترام بگذاريد"، اين كار هيچ اشكالى ندارد؛ چرا كه در حقيقت خود اين طلب مزد، رسالت است و داراى پيام مى‌باشد. محبت و علاقه به عترت پيامبر و پيروى از آن‌ها سبب هدايت امت مى‌شود؛ ازاين‌رو اين‌گونه طلب كردن اجر نه تنها قبحى ندارد، بلكه كارى شايسته است».

تفسير «في القربى»

مفسران درباره كلمه «في» بحث كرده‌اند كه مراد از آن چيست و تفسيرهاى مختلفى از آن شده است:

1. تفسير طبرى‌

طبرى‌[1] در تفسيرش آيه را به گونه‌اى معنا مى‌كند كه با مرام شيعه نمى‌سازد.

ايشان بر اين باور است كه در اين آيه چهار احتمال وجود دارد:

احتمال اول: مخاطب اين آيه مشركان هستند و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از آن‌ها مى‌خواهد كه‌


[1] . طبرى در اصل آملى بود، ولى در بغداد سكونت داشت. او گاه‌گاهى براى ديدار نزديكانش به آمل مسافرت مى‌كرد و همين سفرهاى او به آمل، سبب بدگمانى به او شده بود كه مبادا شيعه باشد.

نام کتاب : پرتو ولايت نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست