نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 90
و منطقه خود
توجه بيشترى داشتند و هيچكس اعم از عامه و خاصه بر اين سيره مستمر اعتراض
نداشتهاست.
اين
روش هميشگى در فراگيرى و آموزش قرائت تا اوايل قرن چهارم ادامه داشت، تا اينكه
نابغه فرزانه بغداد، يعنى ابنمجاهد- كه در جذب قلوب مردم و نفوذ در ميان سران و
مقامات دولتى ورزيدگى داشت- ظاهر گرديد. وى كرسى شيخ القرّاء را بهطور رسمى
بهخود اختصاص داد و عامه مردم به او روى آوردند.
ابنمجاهد
بسيار خشك، و سخت پاىبند به تقليد از قرائت پيشينيان بود.
عبدالواحدبنابى
هاشم مىگويد: «كسى از ابنمجاهد پرسيد: چرا شيخ قرائتى خاص اختيار نمىكند؟ او در
پاسخ گفت: نياز ما در حفظ دستآوردهاى ائمه پيشين، بيش از آن است كه قرائتى اختيار
كنيم تا پس از ما رواج يابد»[1].
ابنمجاهد،
تمام كوشش خود را براى سدّ باب اجتهاد در قرائت بهكار برد و بهطور نسبى توفيقى
حاصل كرد؛ زيرا شرايط حاكم برآن دوران تاريك و نابسامان جامعه اسلامى، او را كمك
كرد تا در خواستههايش پيروز شود و مخالفان خود را منزوى سازد. مسأله حصر قرائات
در هفت قرائت از جمله كارهاى اوست و اگر ناهمگونى و نقصى در اين كار وجود دارد، بر
عهده او است كه شتاب زده به چنين عمل خطيرى دست زد.
دكتر
صبحى صالح مىگويد: «بيشترين سهم سرزنش اين عمل توهّم آفرين- كه تنها قرائت معتبر،
قرائت قرّاء سبعه است- متوجه ابنمجاهد است كه در رأس قرن سوم هجرى در بغداد، به
جمعآورى هفت قرائت از هفتتن از ائمه مكه، مدينه، بصره، كوفه و شام دست زد و تنها
اينان بهوثوق، امانت و دقّت در ضبط قرائت معروف شدند؛ در حالى كه اين عمل، ملاكى
واقعى نداشته و صرفاً