نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 70
اختلاف
مصحفها
چون
جمعكنندگان مصحفها متعدد بودند و هر يك اين كار را مستقل از ديگرى انجام داده
بود و از طرفى، توانايى و صلاحيت آنان در اين امر يكسان نبود؛ هر كدام ازمصحفها
از نظر روش، ترتيب، قرائت و ... با ديگرى فرق داشت كه اين اختلاف موجب اختلاف ميان
مردم شد. چه بسا مسلمانان ساكن مناطق دور دست- كه براى شركت در جنگ يا امر ديگر
گرد هم مىآمدند- بر اثر تعصبى كه به عقيده و رأى خود داشتند، يكديگر را محكوم
كرده، همين امر به نزاع و جدال ميان آنان منجر مىشد.
نمونهاى
از اختلافات مردم درباره مصحفها و تعصب آنان نسبت به قرائتهاى صاحبان اين مصحفها
را در اينجا مىآوريم:
حذيفه
در بازگشت از جنگ سرزمين ارمنستان، به سعيدبنعاص گفت: «در اين سفر به موضوعى
برخورد كردم كه اگر ناديده گرفته شود موجب اختلاف مردم در مورد قرآن خواهد شد و
هيچگاه نمىتوان آنرا چاره كرد». سعيد پرسيد:
«موضوع
چيست؟» حذيفه گفت: «مردمى را از حمص ديدم كه تصور مىكردند قرائت آنان بهتر از
قرائت ديگران است و آنان قرآن را از مقداد فراگرفته بودند.
مردم
دمشق را ديدم كه مىگفتند: قرائت آنان بهتر از ديگر قرائتهاست. اهل كوفه را ديدم
كه قرائت ابنمسعود را پذيرفتهاند و درباره قرائت او چنين عقيدهاى دارند. همچنين
مردم بصره را ديدم كه قرآن را طبق قرائت ابو موسى اشعرى قرائت مىكنند و مصحف او
را لبابالقلوب مىنامند».
چون
حذيفه و سعيد به كوفه رسيدند، حذيفه اين موضوع را با مردم در ميان گذاشت و از آنچه
بيم داشت به آنان هشدار داد. صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله و بسيارى از تابعين
با وى موافقت كردند، اما اصحاب ابنمسعود بهوى اعتراض كردند كه:
نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 70