نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 62
است.
ولى
اهل نظر درباره نظم و ترتيب بين سورهها با يكديگر اختلاف دارند؛ سيّد مرتضى
علمالهدى، بسيارى از محققين و از معاصرين، آيتاللَّه خويى رحمهم الله برآنند كه
قرآن كنونى- به همين شكل و روش- در زمان حيات رسول خدا صلى الله عليه و آله شكل
گرفتهاست؛ زيرا بسيار بعيد مىنمايد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مسألهاى
با اين اهميت را رها كردهباشد تا پس از وى نظم و ترتيب دادهشود، در حالى كه
بيشتر محقّقان و تاريخنويسان برآنند كه «جمع و ترتيب سورهها پس از وفات پيامبر
صلى الله عليه و آله و براى نخستين بار به دست اميرمؤمنان على عليه السلام و سپس
ديگر صحابه بزرگوار انجام گرفته است». در مجموع شايد بتوان گفت كه: «عمل جمع قرآن
بهدست صحابه، پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله از امور مسلّم تاريخ است».
على
عليه السلام نخستين كسى بود كه پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله به جمع قرآن
مشغول شد. بر حسب روايات، مدت شش ماه در منزل نشست و اينكار را به انجام رساند.
ابن نديم مىگويد: «اولين مصحفى كه گردآورى شد مصحف على بود و اين مصحف نزد آل
جعفر بود». سپس مىگويد: «مصحفى را ديدم نزد ابو يعلى حمزه حسنى كه با خط على بود
و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسنبنعلى آنرا به ميراث گرفتهبودند»[1].
محمدبنسيرين از عكرمه نقل مىكند: «در ابتداى خلافت ابوبكر، على در خانه نشست و
قرآن را جمعآورى كرد. از عكرمه پرسيدم: آيا ترتيب و نظم آن مانند ديگر مصاحف بود؟
آيا رعايت ترتيب نزول در آن شدهبود؟ گفت: اگر جنّ و انس گرد آيند و بخواهند مانند
على قرآن را گردآورند، نخواهند توانست». ابن سيرين مىگويد: «هرچه دنبال كردم تا
بر آن مصحف دست يابم، ميسورم نگرديد»[2]. ابن جزى
كلبى گويد: «اگر