نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 25
منشأ اين
نظر، رواياتى است كه در اين باره آمدهاست؛ طبق روايات اهل سنت، قرآن يكجا از عرش
بر آسمان اول و در جايگاهى بهنام «بيت العزّة» نازل گرديد، امّا در روايات شيعه
آمدهاست كه قرآن از عرش بر آسمان چهارم و در جايگاهى به نام «بيت معمور» نازل شد.
(اين در مورد نزول دفعى است.)؛ اما نزول تدريجى در طى بيست سال بوده است.
در
زمينه نزول دفعى و تدريجى و مفهوم آن، بزرگان توجيهاتى دارند كه به برخى از آنها
اشاره مىكنيم:
1.
مقصود از نزول دفعى قرآن بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در شب قدر، آگاهى
دادن پيامبر به محتواى كلى قرآن است. اين تأويل در كلام شيخ صدوق آمدهاست. او
مىگويد: «قرآن با بيان الفاظ و عبارات در آن شب بر پيامبر صلى الله عليه و آله
نازل نشدهاست؛ بلكه صرفاً علم به آنرا به او عطا كردند و پيامبر صلى الله عليه و
آله اجمالًا بر محتواى قرآن آگاهى يافت».
2.
ابوعبداللَّه زنجانى مىگويد: «روح قرآن كه اهداف عالى قرآن است و جنبههاى كلى
دارد، در آن شب بر قلب پاك پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تجلى يافت و سپس در
طول سالها بر زبان مباركش ظاهر گشت».
3.
علامه طباطبايى رحمهم الله همين تأويل را با بيانى لطيفتر مطرح كرده و فرموده
است: «اساساً قرآن داراى وجود و حقيقتى ديگر است كه در پس پرده وجود ظاهرى خود
پنهان و از ديد و درك معمولى به دور است. قرآن در وجود باطنى خود از هرگونه تجزيه
و تفصيل عارى است. نه جزء دارد و نه فصل، نه آيه دارد و نه سوره؛ بلكه يك وحدت
حقيقى به هم پيوسته و مستحكمى است كه در جايگاه بلند خود استوار و از دسترس همگان
به دور است.
پس
قرآن داراى دو وجود است: الف) وجود ظاهرى در قالب الفاظ و عبارات. ب) وجود باطنى
در جايگاه اصلى خود. لذا قرآن در شب قدر با وجود
نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 25