نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 179
واژه
«تزكيه» نشان مىدهد كه هدف عبادات، همان پاكى و صفاى درون است. در سوره «شمس»
مىخوانيم: «قَدْ
أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها؛[1] بهيقين رستگار است كسى كه درون خود را پاكيزه
نمايد».
انسان
در درون خود احساس مىكند كه بر فراز هستى، نيروى برترى هست كه تمامى هستيها را
فراگرفته و خود را ذرّهاى كوچك مىبيند كه بر روى امواج متلاطم هستى شناور است؛
آن نيروى برتر و قدرتمند است كه او و ديگر ذرّات هستى را نگاه مىدارد. بهعلاوه
همين عجز و ناتوايى، او را به سوى كمال و توانايى مطلق مىراند و توجه درونى او را
به سوى كمال مطلق معطوف مىدارد؛ ازاينرو از درون خود مىكوشد تا اين ميل و رغبت
و عشق به كمال مطلق را در صورت كلمات و الفاظ (ادعيه و اذكار) ابراز دارد؛
اينگونه است كه عبارات سرشار از محبّت و سپاس، از درون او مىجوشد و سيلآسا
سرازير مىگردد و اگر قصورى در خود احساس كرده، درخواست گذشت و آمرزش مىنمايد.
اين چيزى است كه انسان از روزى كه خود را شناخته، با آن خوگرفته و همواره سرشت
وجود او با آن همراز بوده است.
عبادتها
و نيايشها- به شكلهاى گوناگون- صورتهاى تجسّد يافته عواطف درونى انسان است كه بر
ملا مىشود. هر دين و آيينى به شكلى، قسمتى از نيايش انسان را سرلوحه عملى خود
قرار داده است.
در
آيينهاى كهن هندويى و زرتشتى، نمونههايى از اينگونه نمايشهاى عبادى- نيايشى وجود
داشته است. همچنين گونههايى نيز از نيايش ميان جهودان و ترسايان رواج داشته و
دارد؛ امّا بهنظر مىرسد كه شكلهاى موسوم،