نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 176
هستى و مبدأ
آفرينش و تقدير و تدبير داشتند كه با حقيقت، فاصله زيادى داشت و به تصوراتى خيال
گونه مىمانست. گفتار انبياء نيز با گذشت زمان، دستخوش تحول و تحريف شده بود؛ لذا
بشر هرگز نمىدانست از كجا آمده، چرا آمده و به كجا مىرود. تا آنكه قرآن مجيد
پاسخهاى روشن و قاطعى در تمامى اين زمينهها ارائه نمود؛ بنابراين نوآوريهاى دين
در دو بُعد معارف و احكام است؛ معارف عرضه شده توسط قرآن از هرگونه آلودگى و
خرافات به دور است و از بُعد احكام نيز علاوه بر جامع و كامل بودن، از گرايشهاى
انحرافى مُبرّا و خالص است.
تشريعات
وحيانى (در احكام و قوانين حاكم بر نظام حيات اجتماعى) داراى امتيازاتى است كه در
ديگر تشريعات وضعى (بشرى) وجود ندارد:
اول:
مُبَرَّا بودن از هرگونه گرايشهاى منحرف كننده كه ممكن است در قوانين وضعيّه تأثير
گذار باشد.
دوم:
رعايت سه بُعد در حيات انسان، كه لازمه زندگى اجتماعى وى در اين جهان است: رابطه
انسان با شؤون فردى و شخصى خود، رابطه وى با جامعهاى كه در آن قرار گرفته و رابطه
وى با خداوند.
قوانين
وضعيه، تنها دو بعد اول، يعنى شؤون فردى و اجتماعى را جهت بخشيدهاند كه در اين
ميان، به بُعد اول كمتر توجه نموده و همت بيشتر را در بُعد دوم بهكار
انداختهاند؛ و از بُعد سوم، يعنى رابطه با پروردگار بهكلى غفلت ورزيدهاند؛ در
حالى كه همين بُعد سوم است كه به حيات انسان درخشش مىدهد، او را از انحصار در
محدوده نيازهاى جسمانى در مىآورد و به وى چهره ملكوتى مىبخشد.
اينك
به اختصار، به ذكر نمونهاى از اعجاز هدايتى قرآن در دو بُعد معارف و
نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 176