نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 166
فراوان بر
عبارت «القتل أنفى للقتل» اتفاق نظر دادند؛ يعنى كشتن قاتل، بهترين بازدارنده از
قتل است؛ اما در اين عبارت در مقايسه با آيه قصاص، از چند نكته غفلت ورزيدند:
1.
از لحاظ أدبى اشتباه است كه واژه قتل- به صورت مطلق- نافى قتل باشد؛ زيرا هيچ چيز
خود را نفى نمىكند؛ درصورتى كه اگر قتل بهعنوان قصاص انجام شود نافى قتل خواهد
بود.
2.
در عبارت ياد شده، «أفعل التفضيل» بهكار رفته ولى «مفضّل عليه» مبهم است و معلوم
نيست كه قتل از چه چيزى بازدارندهتر مىباشد.[1]
3. آيه قرآن جنبه ايجابى و عبارت ياد شده جنبه نفى دارد و در سخن سنجى- بهويژه در
تدوين مواد قانونى و احكام- عبارت اثباتى برتر از عبارت سلبى است.
4.
بهكار بردن لفظ «قصاص» تداعى كننده اين است كه اين قانون از منشأ عدالت برخاسته
است؛ در صورتىكه به كار بردن لفظ قتل، حالت تنفر و انزجار دارد.
5.
در آيه، فنّ «طباق» بهكار رفته و جمع بين ضدّين شده است؛ زيرا قصاص- كه نوعى قتل
و در ظاهر ضد حيات است- موجب حيات بهشمار آمده است.
اين
دقت قرآن در انتخاب و گزينش كلمات، به دو شرط اصلى بستگى دارد:
الف)
احاطه كامل بر ويژگيهاى لغت؛ بهطورى كه ويژگى هر كلمه بخصوص را در سرتاسر لغت
بداند.
ب)
حضور ذهن هميشگى؛ تا در موقع كاربرد واژهها، تمام كلمات مد نظر او باشد تا در
گزينش الفاظ، دچار حيرت و سردرگمى نشود.
[1] . اگر« مفضّل عليه» مقدر« من كلّ شيء» باشد،
كاملًا نادرست است و اگر« من بعض الأشياء» باشد حالت ابهام دارد و در متن قانون
نبايد هيچگونه نقطه ابهامى وجود داشتهباشد.
نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 166