نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 165
اعجاز بيانى
قرآن را مىتوان در پنج بخش خلاصه نمود:
الف)
گزينش كلمات
انتخاب
كلمات و واژههاى بهكار رفته در عبارتهاى قرآنى كاملًا حساب شده است؛ بهگونهاى
كه اگر بخواهيم كلمهاى را از جاى خود برداريم و كلمه ديگرى را- كه در آن موضع،
تمام ويژگىهاى كلمه اصلى را داشته باشد- جايگزين آن كنيم، يافت نخواهد شد؛ زيرا
در گزينش واژههاى قرآن چند مسأله لحاظ شده است:
1.
تناسب آواى حروف كلمات همرديف، بهگونهاى كه آخرين حرف هر كلمه با اولين حرف كلمه
بعدى هماهنگ است.
2.
تناسب معنوى كلمات با يكديگر، به گونهاى كه از لحاظ مفهومى نيز بافت منسجمى
بهوجود آمده است.
3.
رعايت فصاحت كلمات، طبق شرايطى كه در علم «معانى بيان» قيد كردهاند.
اين
رعايتهاى سهگانه با ملاحظه ويژگيهاى هر كلمه انجام گرفته و در مجموع، هر واژهاى در
جايگاه مخصوص خود و به بهترين وجه قرار گرفته است.
معروفترين
شاهد مثال در اين زمينه آيه قصاص است:
«وَ
لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛[1] در
اجراى قانون قصاص، تضمين حيات شده است، اى صاحبان خرد! باشد كه [در رفتار خود]
پروا پيشه كنيد».
عرب
براى سهولت در حفظ قوانين مدنى، اجتماعى و كيفرى خود، آنها را در قالب جملههاى
كوتاه، ظريف و ادبى در مىآورد؛ از اين رو براى تنظيم قانون قصاص از فصحاى برجسته
خود كمك گرفت و پس از نشست و برخاستهاى