پيامبران،
مردان تكامل يافتهاى هستند كه آمادگى دريافت وحى را در خود فراهم ساختهاند.
امامحسن عسكرى عليه السلام در اينباره مىفرمايد: «خداوند، قلب و روان پيامبر را
بهترين و پذيراترين قلبها يافت و آنگاه او را براى نبوّت برگزيد».[2]
پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فرمودهاند: «خداوند، پيامبرى برنيانگيخت،
مگر آنكه عقل خود را به كمال رسانده باشد و خرد او از خرد تمام امتش برتر باشد».[3]
طبق گفته صدرالدين شيرازى، پيش از آنكه ظاهر پيامبر به نبوّت آراسته گردد، باطن او
حقيقت نبوّت را دريافت كرده بود.[4] پديده وحى
همانند الهام، به تابناك شدن درون در مواقع خاص، اطلاق مىشود. با اين تفاوت كه
منشأ الهام بر الهام گيرنده پوشيده است، ولى منشأ وحى بر گيرنده وحى- كه
پيامبرانند- روشن است. به همين علت، پيامبران هرگز در گرفتن پيام آسمانى دچار حيرت
و اشتباه نمىشوند؛ زيرا بر منشأ وحى و كيفيت انجام آن آگاهى حضورى كاملى دارند.
زراره
از امامجعفر صادق عليه السلام پرسيد: «چگونه پيامبر مطمئن شد كه آنچه به او
مىرسد، وحى الهى است و نه وسوسههاى شيطانى؟» امام عليه السلام فرمود: «هرگاه
خداوند بندهاى را براى رسالت برگزيند، به او آرامش و وقار ويژهاى ارزانى
مىدارد، بهگونهاى كه آنچه از جانب حق بدو مىرسد، همانند چيزى خواهد بود كه با
چشم باز مىبيند»[5].
خداوند
براى رفع هرگونه تعجب و يا توهّمى بىجا در مورد برانگيختن پيامبرى از ميان مردم
مىفرمايد: