نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 158
سيره
پيامبران و صراحت قرآن نيز بر ارائه معجزه در برابر شبهههاى منكران و حق ستيزان
دلالت مىكند. هيچ پيامبرى دعوت خود را با معجزه آغاز نكردهاست؛ (زيرا دعوت آنان
عين حقّ است و فطرت و عقل بشرى آنرا مىپذيرد) ولى هنگامى كه با منكران و معاندين
روبهرو شدند و آنها درخواست معجزه مىنمودند- يا بدون درخواست و صرفاً براى دفع
شبهات آنان- دست به اعجاز مىزدند.
بنابراين
كاربرد معجزه براى دعوت و اثبات حقانيّت آن نيست، بلكه در رتبه دوم و هنگام برخورد
با موانع از آن استفاده شده است و يك وسيله دفاعى بهشمار مىرود نه وسيله تبليغى.[1]
معجزه
جاويد
پيامبران
در زمانهاى مختلف، معجزات گوناگونى متناسب با سطح انديشه و كمالات وجودى انسانهاى
همدوره خود ارائه مىكردند. هرچه بر آگاهى مردم افزوده مىشد و سطح تمدن آنها
بالاتر مىرفت، معجزه پيامبران نيز ترقّى پيدا مىكرد و دقيقتر و لطيفتر مىگشت.
قرآن، آخرين معجزه پيامبران (معجزه پيامبر اسلام) دقيقترين، ظريفترين و
لطيفترين معجزه نسبت به معجزههاى ديگر انبياء است.
قرآن
با شيواترين سبك، رساترين بيان و استوارترين محتوا، بر عرب آن زمان- كه يگانه
مهارت آنان زبان و بيان بود- عرضه شد و لذا به خوبى تشخيص دادند سخنى كه اينگونه
آنان را از هماوردى ناتوان سازد، نمىتواند ساخته دست بشر باشد.[2]
[2] . پيامبران معجزاتى انجام مىدادند كه از توان
ماهرترين كارشناسان آن دوره بيرون بود و به اين وسيله نشان مىدادند كه آنچه ارائه
مىدهند بيرون از توان بشريت است و هيچگونه ظاهرسازى در كار نيست.
نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 158