نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 157
ضرورت
اعجاز
شرايع
و پيامهاى آسمانى كه بهدست پيامبران عرضه مىشود، حقايق آشكارى است كه هر فطرت
پاك، آنرا پذيرا مىباشد. انبياء چيزى را مىگويند كه فطرت و عقل بشرى بىدرنگ و
آزادانه آنرا مىپذيرد:
«وَ
بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ ...؛[1] ما
قرآن را كه عين حقيقت است فرو فرستاديم [يعنى حقيقتى آشكار و انكار ناپذير] و
همينگونه فرود آمد ...».
ازاينرو
در جاى جاى قرآن تصريح شده كه صاحبنظران انديشمند، بىدرنگ دعوت حق را مىپذيرند و
به نداى حقيقت لبّيك مىگويند:
«وَ
لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ
فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ ...؛[2] و
[نيز] هدف اين بود كه آگاهان بدانند اين حقى است از سوى پروردگارت و درنتيجه به آن
ايمان بياورند و دلهايشان در برابر آن خاشع گردد ...».
امّا
كسانى كه حق را با مصالح موهوم خويش سازگار نمىبينند، آنرا نمىپذيرند و در
مقابل آن ايستادگى مىكنند، هرچند در دل به حق بودن آن اعتراف دارند:
«وَ
جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا ...؛[3] گر
چه [با زبان] آنرا انكار نموده، ولى در دل آنرا شناخته، باور داشتهاند و اين
انكار ناشى از حالت ظلم و استكبار آنان است ...».
بنابراين
طبق منطق قرآن، همواره حق آشكار و باطل خودنماست و براى حقجويان و حق پويان،
دليلى روشنتر از خود حق نمىباشد و براى پذيرفتن آن به حجت و برهان نيازى نيست؛
زيرا حق، خود آشكار است و فطرت پاك، آنرا پذيراست.