نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 10
است؟
از
جمله ديگر عرصههاى قابل بررسى اين پديده آنكه آيات آن چه ارتباطى با هم دارند؟
آيا تعدادى از آيات تفصيل ديگر آيات مىباشد و آيا روابطى چون ناسخ و منسوخ، مطلق
و مقيد، عام و خاص، محكم و متشابه در مجموعه آيات برقرار است يا خير؟ اگر جواب
مثبت است كدام آيات مورد اين تقسيمات مىباشند؟ و اعجاز قرآن به چه معنا است؟
همچنين آشنايى با تاريخ تفسير، مفسران بزرگ و روشهاى تفسيرى از اين مقوله است.
علت
اينكه از اين مباحث با نام «علوم قرآنى» به صيغه جمع ياد مىشود، گستردگى و
دستهبندى هر يك با نام علمى مستقل نظير: علم اعجاز، علم تجويد، علم قرائت، علم
تاريخ قرآن و ... مىباشد كه نقطه مشترك آنها عبارت است از: «بحثهايى براى شناخت
قرآن و پى بردن به شئون آن».
اما
گونه ديگر از معارف قرآنى مربوط به شناخت محتواى اين كتاب مقدس است كه تفسير نام
دارد. تفسير قرآن با اسلوبهاى خاص خود انجام مىگيرد و يكى از لوازم آن آشنايى با
علوم قرآنى است.
از
بيان بالا معلوم شد كه علوم قرآنى بر مطالعه محتواى درونى آيات و بهعبارت ديگر
«تفسير قرآن» مقدم است. بر اين اساس و از دير هنگام؛ يعنى پس از رحلت پيامبر گرامى
اسلام (ص) پيشگامان بزرگى در حوزه علوم قرآن و تفسير ظهور نمودند؛ از ميان صحابه
شخصيتى چون على (ع) گوى سبقت را از ديگران ربوده است. جلال الدين سيوطى در
اينباره نوشته است: «در ميان خلفا كسى كه بيشترين مطلب را در زمينه تفسير قرآن
روايت كرده علىبنابيطالب است». پس از آن جناب، ديگر اصحاب چون عبداللهبنعباس،
عبداللهبنمسعود و ابىّبنكعب حائز بالاترين رتبه در اين رشته هستند.
نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 10