responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 459

اقدام معاويه براى زنده كردن نام ابو بكر و عمر

بعد از آن معاويه براى عمّالش نوشت: «حديث در باره عثمان زياد شده و در هر روستا و شهر و هر منطقه‌اى شايع شده است. هر گاه اين نامه من به شما رسيد مردم را به روايت در باره ابو بكر و عمر دعوت كنيد، چرا كه فضائل و سوابقشان براى من محبوبتر و چشم مرا روشنتر مى‌كند و حجّت اهل بيت را بهتر مى‌كوبد و از مناقب عثمان و فضائل او بر آنان سخت‌تر است»! هر قاضى و اميرى از كارگزاران معاويه نامه او را براى مردم خواندند، و مردم شروع به روايت در باره ابو بكر و عمر و مناقبشان كردند.

اقدام معاويه در مورد تعليم مناقب جعلى ابو بكر و عمر و عثمان‌

سپس معاويه يك نسخه نوشت كه در آن آنچه از فضائل و مناقب در باره ابو بكر و عمر و عثمان جعل شده بود جمع كرد[1]، و براى كارگزارانش فرستاد و دستور داد تا بر سر منبرها و در هر آبادى و در هر مسجدى خوانده شود.

همچنين دستور داد تا براى معلّمين مكتبها بفرستند كه آنها را به كودكان بياموزند، بطورى كه بتوانند آن را روايت كنند و ياد بگيرند همان طور كه قرآن را ياد مى‌گيرند[2]. تا آنجا كه به دختران و زنان و خدمتكاران و اطرافيانشان نيز آموختند. مدّت مديدى هم به اين صورت بودند[3].


[1] در باره مناقب جعلى ابو بكر و عمر و عثمان به حديث 10 در ص 279 همين كتاب مراجعه شود.

[2]« ج»: سپس معاويه نسخه‌اى به همه كارگزارانش نوشت و آن مناقب و فضائل جعلى بر سر هر منبر و در هر آبادى خوانده شد. و به معلمان مكتب‌ها دستور داد كه آنها را به بچّه‌ها ياد دهند تا همان طور كه قرآن را نقل مى‌كنند و ياد مى‌گيرند اين مناقب را هم نقل كنند. در نسخه« ب»: به پسرانشان آموختند.

[3] در كتاب احتجاج در اينجا اين عبارت را اضافه دارد:« زياد بن ابيه در باره حضرميّين به معاويه نوشت كه آنان بر دين علىّ و عقيده او هستند. معاويه هم نوشت:« هر كس بر دين على و عقيده او باشد بقتل برسان». او هم آنان را كشت و اعضاى بدنشان را قطعه قطعه كرد.

نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 459
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست