responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 344

ابو بكر هم سخن عمر را اطاعت كرد و از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله سرپيچى كرد و امر آن حضرت را اجرا نكرد. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در اين باره هم مطالبى فرمود.

بديها و مخالفتهاى بيشمار ابو بكر و عمر

امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: بديهاى عمر و رفيقش (ابو بكر) بيش از آن است كه به شماره و حساب آيد. با اين همه، اين بديها باعث نقص آن دو نزد جهال و عامّه مردم نشده است، بلكه نزد ايشان محبوب‌تر از پدران و مادران و خود آنها هستند، و مردم بخاطر آنها غضب مى‌كنند در حدّى كه براى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آن طور غضب نمى‌كنند[1].

اهانت عمر به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و عكس العمل آن حضرت‌

على عليه السّلام فرمود: روزى از كنار صُهاكى‌[2] مى‌گذشتم كه به من گفت: «مثل محمد[3] جز مثل درخت خرمايى كه در محل زباله‌اى روييده باشد نيست»! من نزد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آمدم و اين مطلب را گفتم. حضرت غضب كرد و با همان حال غضب بر منبر آمد. انصار بخاطر غضبى كه از آن حضرت ديدند دهشت زده شدند و غرق در اسلحه آمدند.

حضرت فرمود: «چه شده است اقوامى را كه مرا در مورد خويشاوندانم سرزنش مى‌كنند؟ در حالى كه از من شنيده‌اند آنچه در فضيلت آنان گفته‌ام و همچنين فضيلت دادن خدا ايشان را و آنچه خدا به ايشان اختصاص داده كه بديها را از ايشان برده و آنان را پاك گردانيده است. همچنين شنيده‌ايد آنچه در باره افضل اهل بيتم و بهترين آنها گفته‌ام از آنچه خداوند او را بدان اختصاص داده و او را اكرام نموده و تفضيل داده مانند سبقت او در اسلام و گرفتاريهاى او در راه آن، و خويشاوندى او با من و اينكه او نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسى است. بعد از اينها گمان مى‌كنيد مثل من در اهل بيتم همچون درخت خرمايى روييده در زباله است»؟!


[1] در كتاب ارشاد القلوب در اينجا اضافه كرده: و از ذكر آن دو به بدى پرهيز مى‌كنند بگونه‌اى كه در مورد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله پرهيز نمى‌كنند.

[2] صُهاكى كناية از عمر است كه به اعتبار مادرش« صُهاك» آورده شده است.

[3]« الف»: مثل محمد در اهل بيتش ....

نام کتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 344
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست