انتقاد از آموزش آمريكايى اغلب خاطرنشان
مىكند كه سرانه اعتبار آموزشى براى هر دانشآموز در ايالات متحده نسبت به ديگر
كشورهاى پيشرفته بسيار بيشتر است، در حالىكه كمتر به نتيجه مىرسد. براساس
آزمونهاى بينالمللى كه در سراسر دنيا توزيع شده، رتبه ايالات متحده در حدود 25
است. رتبهاى پايينتر از كشورهايى كه سرانه آموزشى هر دانشآموز آن، خيلى كمتر از
ايالات متحده است؛ همانند مجارستان با رتبه 23، لهستان با رتبه 21، جمهورى چك با
رتبه 15 و فنلاند با رتبه 1. بهطور تصادفى رتبه كشور فنلاند تقريباً نزديك
بالاترين رتبه بينالمللى است.
متمايزترين ويژگى آموزش عمومى كشور فنلاند چيست؟ خيلى ساده است؛
بچهها در فنلاند از سن هفت سالگى آموزش رسمى را در مدارس آغاز مىكنند. كودكان
فنلاندى، كودكان آمريكايى را با تفاوتى فاحش در آزمونهاى بينالمللى شكست مىدهند.
براى مثال؛ در آخرين دور آزمون، نمره نوجوانان فنلاندى در خواندن، 545 بود؛ در
حالىكه نوجوانان آمريكايى نمره 490 را گرفتند. در حل تمرين نيز نمره نوجوانان
فنلاندى 547 و نمره نوجوانان آمريكايى 480 بود.
چگونه ممكن است كودكان، مدرسه را دو سال ديرتر آغاز كنند و وقتى
نوجوان مىشوند آموزش آنان، منجر به عملكرد عالى آنها شود؟
ساده است؛ اگر كودكان دو سال ديرتر به مدرسه بروند و دروسى را كه به
آنها آموزش داده مىشود خوب ياد بگيرند، به دليل اينكه از لحاظ