دين و انبياء الهى (عليهم الصّلاهو
السّلام)، متحمّل شدهاند، استقرار ولايت الهى بودهاست. گويا در روايتى از امام
صادق (عليه الصّلاهو السّلام) است كه در مقام هدف جهاد فى سبيلاللّه مجموعهى
تلاشهايى كه براى دين مىشود فرمودهاند: «ليخرج الناس من
عباده العبيد الى عباده اللّه و من ولايه العبيد الى ولايه اللّه.»
هدف اين است كه انسانها را از ولايت بندگان و بردگان- با معناى وسيعى كه اين كلمه
دارد- خارج سازند و به ولايتاللّه نائل كنند. منتها در موضوع عيد غدير، اين نكته
هم وجود دارد كه در باب ولايت، دو قلمرو اساسى هست: يكى قلمرو نفس انسانى است كه
انسان بتواند ارادهى الهى را بر نفس خودش ولايت بدهد و نفس خود را داخل ولايت
اللّه كند. اين، آن قدم اوّل و اساسى است و تا اين نشود، قدم دوم هم تحقّق پيدا
نخواهد كرد.[1] ... جانب و
مرحلهى دوم اين است كه محيط زندگى را در ولايتاللّه داخل كند. يعنى جامعه، با
ولايت الهى حركت كند. هيچ ولايتى ولايت پول، ولايت قوم و قبيله، ولايت زور، ولايت
سنّتها و آداب و عادات غلط نتواند مانع از ولايتاللّه شود و در مقابلولايتاللّه
عرض اندام كند.[2] مسئلهى
حكومت در اسلام يك شكل بسيار زيبا و با شكوهى دارد. اساساً از نظر اسلام افراد بر
يكديگر حكومت نمىتوانند بكنند؛ بشر آزاد است. حاكم حقيقى بر بشر خداست؛ منتهى
حكومت خدا بر مردم، بايد به شكل حكومت يك انسان بر مردم كه بر طبق معيارهاى الهى
باشد تجسّم پيدا كند؛ بدون آن حكومت خدا بر مردم معنا ندارد. اين انسان، پيغمبران
الهى هستند كه براى حاكميّت بين مردم آمدند و در غيبت پيغمبران، جانشينان، اوصياء،
فقها امت، دين شناسان، آگاهان، آن كسانى كه منصب ولايت را و امامت را از پيغمبر و
از ائمه به ارث بردند؛ كه باز در همين روايت مىفرمايد:
«إِنَّ الْإِمَامَهَ
[1] - بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار اساتيد و
دانشجويان دانشگاههاى استان زنجان 22/ 7/ 1382
[2] - بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار مسؤولان كشورى
و لشكرى، به مناسبت« عيد غدير» 19/ 3/ 1372