نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 91
از طرفداران قرارداد اجتماعى است؛ اگرچه
تفسير هريك با تفسير ديگرى متفاوت است. در اين بين، لاك به قرارداد طرفينى معتقد
بوده و امروزه نظام دموكراسى، بر همين نظريه مبتنى شده است.
همان طور كه ذكر شد، در اينكه حقّ حاكميّت از كيست، انديشمندان،
مباحث فراوانى مطرح كردهاند و محلّ اختلافنظر عالمان در طول تاريخ بوده است.
عدّهاى حكومت را مختصّ به نژاد خاصّ و عدّهاى ديگر، آن را حقّ طبقه
برگزيده و بعضى آن را حقّ همه مردم مىدانند.[1]
امّا دين اسلام به عنوان مجموعه برنامهاى براى هدايت زندگى دنيا و آخرت بشر، در
اين زمينه نظريّه ديگرى دارد و ديدگاه مترقّى شيعه، داراى نظرگاه ويژهاى در اين
زمينه است. به بيان شهيد مطهّرى رحمه اللّه در اين زمينه توّجه كنيد:
حكمران بالضّروره، يعنى كسى كه مطاعيّت مشروع دارد، نه كسى كه به زور
خود را تحميل كرده است، و آن كسى كه مطاعيّت مشروع دارد، به دو گونه ممكن است: يكى
به نحو ولايت و ديگرى به نحو وكالت. آنچه در فقه مطرح است، به عنوان ولايت حاكم
مطرح است ... و حاكميّت، اعمّ از وضع قانون و وضع مصوّبات شرعى و حكم به مفهوم
فقهى، يعنى بر مبناى مصالح موقّت، نظير معبوديّت است .... جز خداوند كسى شايسته
نيست و ريشه اين