نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 57
فقيه» آن است كه حكم منكر ولايت فقيه، همان
حكم منكر ولايت معصوم خواهد بود كه چنانچه فرد يا افرادى ديده و دانسته و فهميده
و آگاهانه منكر ولايت فقيه شوند، مصداق سخن محقّق طوسى حكيم و متكلّم بزرگ اسلام
خواهند بود كه در كتاب كلامى تجريد الاعتقاد گويد:
«... و محاربو علىّ عليه السّلام كفرة و مخالفوه فسقة ...؛ ... و
دشمنان على عليه السّلام، كافر و خارج از ديناند و مخالفينش فاسق و گنهكار ...».
زيرا دليل بر هر دو ولايت يكى است و نتيجه هم يكى خواهد بود؛ در
صورتى كه اگر مسأله را فقهى محض بدانيم، هرگز چنين نتيجه و ثمره سهمگينى مطرح
نخواهد بود.[1]
2- 2. بررسى ديدگاههاى گوناگون درباره كلامى و فقهى بودن ولايت
فقيه
با بررسى بحث ولايت فقيه، اين نكته به نظر مىرسد كه منشأ مشروعيّت
آن از چه ناحيهاى است و جايگاه اين بحث در فقه است يا كلام؟ در اين زمينه،
ديدگاههاى گوناگونى ارائه شده كه از ميان آنها دو نظر عمده خودنمايى مىكنند:
الف) ولايت فقيه، صرفا بحثى فقهى است و به هيچوجه جايگاهى در كلام
ندارد.
ب) ولايت فقيه، افزون بر اينكه بحثى فقهى است، مىتواند كلام هم
باشد و به اين بستگى دارد كه بررسى كدام زاويه آن مورد نظر ما باشد. به اين
به اين جمله هم توجه كنيد:« اگر
كسى ولايت فقيه را مردود بداند، آيت اللّه العظمى بروجردى رحمه اللّه او را منكر
ضرورى فقه اسلام و نه تنها فقه تشيع مىداند». احمد آذرى قمى، ولايت فقيه از
ديدگاه فقهاى اسلام، ص 63.
نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 57