نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 142
معصوم عليهم السّلام مشخّص و معلوم گرديده
است؛ البتّه به بدين معنا كه آنان شخص خاصّى را به اين سمت گماشته باشند؛ بلكه به
صورت كلّى و عمومى، پيشواى جامعه و رهبر اجتماع را معرّفى و «عنوان عامّ» وى را
مشخّص كردهاند.[1] اين عنوان
عامّ، در روايات معتبرى از امام صادق عليه السّلام چنين معرّفى شده است:
«... من كان منكم قد روى حديثنا و نظر فى حلالنا و حرامنا و عرف
احكامنا[2]؛ ...
كسى كه حديث ما را روايت كند و در حلال و حرام ما صاحبنظر شده و احكام و قوانين
ما را شناخته است».
امام عليه السّلام در اينروايت از چنين شخصيّتى، به عنوان مقامى كه
در امور حكومتى و قضايى حاكم و فرمانروا قرار داده است، ياد مىكند و مىفرمايد:
«فانّى قد جعلته عليم حاكما[3]؛
پس همانا من او (فقيه) را به عنوان حاكم بر شما برگزيدم».
فقيه والا مقام آيت اللّه نائينى رحمه اللّه با استناد به اينروايت،
فقاهت را براى ولايت لازم مى شمارد.[4] همچنين
فقيه بزرگ آيت اللّه العظمى بروجردى رحمه اللّه، اينروايت را مربوط به ولايت و
رهبرى اجتماعى مىداند و مىگويد:
«... و بما ذكرناه يظهر انّ مراده بقوله فى المقبولة «حاكما» هو