نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 118
با توجه به آنچه گذشت تقرير دليل به شكل
زير است:
مقدّمه اوّل: هدايت راستين بشر، منوط به وحى است؛ چرا كه انسان
آفريده خداست و اوست كه تمامى رمز و راز جسم و جان بشر را مىداند و ازاينرو،
تنها كسى كه صلاحيّت هدايت بشر را دارد خود خداوند است. (بر اساس توحيد در
ربوبيّت)
مقدّمه دوم: براى هدايت بشر، پيامبرانى لازماند تا وحى را به انسان
برسانند. (براساس حكمت الهى به معناى غايتمندى و هدفدار بودن)
مقدّمه سوم: دين اسلام، جاودانى است و براى تأمين مصالح ضرورى جامعه،
تا روز قيامت آمده است. (براساس ختم نبوّت)
حاصل ان كه: ختم نبوّت هنگامى با حكمت الهى موافق است كه توأم با نصب
راهبر و امامى بعد از پيامبر خاتم صلّى اللّه عليه و اله باشد.[1]
به عبارت ديگر، وقتى دانستيم علّت اينكه انسان در عالم مادّه به وجود آمده، آن
است كه مسير اختيارى داشته باشد و سرنوشت خويش را به اختيار خود رقم بزند، طبعا
بايد از جانب خدا راهى نشان داده شود كه دو جهت نقص و كمال داشته باشد. ازاينرو،
خداوند بر هر ملّتى پيامبرى فرستاده است و اين مقتضاى حكمت الهى است؛[2] چرا كه نقض غرض آفرينش انسان، موجب
از دست رفتن هدف و غايت مىشود و اين برخلاف حكمت حكيم است.
[1] - محمّد تقى مصباح يزدى، آموزش عقايد، ج 1- 2، ص
354.
[2] - محمّد تقى مصباح يزدى، راه و راهنماشناسى، ص 23.
نام کتاب : ولايت فقيه انديشه اى كلامى نویسنده : شمس، على جلد : 1 صفحه : 118