نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 136
در واقع چنين چيزى بود يكى از مصالحى است كه
وجود قانون اساسى را در يك كشور اقتضا مىكند. با اين وصف، پاسخ پرسش سوم نيز
آشكار مىگردد.
مفهوم سرزمين و كشور در اسلام
امروز، در جغرافياى سياسى معاصر، جهان به كشورهاى مختلفى تقسيم
مىشود كه مرزهاى قراردادى و پذيرفته شده از سوى دولتها، آنها را از هم جدا
مىكند و در هر كشور، حكومتى برپاست. كسانى كه در يك كشور زندگى مىكنند، براساس
موازين خاصّى «شهروند» آن كشور محسوب و ديگران «خارجى» تلقى مى شوند. احكام جارى
در يك كشور برخى مخصوص شهروندان، گروهى مختصّ به خارجيان مقيم آن كشور و دستهاى
مشترك ميان هر دو است.
آيا اين مرزبندىهاى جغرافيايى از ديدگاه اسلام ارزش و اعتبارى دارد؟
به ديگر سخن جهانى كه اسلام ترسيم مىكند، چگونه است؟
در پاسخ به اين سؤال بايد گفت: اسلام خود را دين تمام جهان، براى
تمام زمانها معرّفى مىكند و همه جهان را سرزمين خود مىداند كه بايد در آنجا
پذيرفته و به آن عمل شود. قسمتهايى كه اكثريت مردم اين آيين الهى را پذيرفتهاند،
«بلد الاسلام» يا «دار الاسلام» (سرزمين اسلام) و قسمتهاى ديگر جهان «بلد
نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 136