نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 120
قانون اجتماعى اين مردم هستند كه فقيه واجد
شرايط را انتخاب مىكنند.
پيران نظريه انتخاب نيز معتقدند: شارع به مردم حقّ داده است تا از
ميان فقهاى واجد شرايط يكى را به رهبرى برگزينند.
بنابر اين، آنان نيز فقيه منتخب را ولىّ امر و زمامدار مىشمارند و
او را وكيل مردم در اداره امور جامعه نمىدانند.
در مقابل اين نظريات، كه آراى اكثر قريب به اتّفاق علماى شيعه است،
برخى ادّعا كردهاند: چون سياسى با آيين كشوردارى امرى جزئى، متغيّر «تجربى است،
در رده احكام تغيير ناپذير الهى به شمار نمىآيد و به طور كلّى از مدار تكاليف و
احكام كلّيه الهيه خارج است.[1] براساس
همين باور، حتّى مقام زمامدارى معصومان از سوى دين مورد انكار قرار گرفته[2] و ترسيم ديگرى از معصومان زمامدارى
ارائه شده كه به گمان ارائه كننده، طرحى نو در تاريخ انديشه سياسى است. ما با قطع
نظر از مساله جداانگارى دين و سياست و ادعاى انكار مقام زعامت جامعه در مورد
امامان معصوم «عليهم السّلام» كه هر دو با روح ديندارى در تضاد و دومى با اصول
مسلّم شيعه منافى است، تنها به بررسى نظريه سياسى ايشان مىپردازيم و اتقان و ضعف
آن را براساس معيارهاى حقوقى و سياسى ارزيابى مىكنيم.