نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 119
كه از مشروح مذاكرات خبرگان قانون اساسى و
مواد موجود در آن آشكار است-[1] شيوه
انتخاب غير مستقيم براى تعيين رهبر مورد قبول واقع شده است.
با اين وصف، مردم، حتّى بنابر نظريه انتصاب، نقش محورى در تعيين رهبر
دارند و هر چند مشروعيت حكومت فقيه از سوى شارع مقدّس و امامان معصوم «عليهم
السّلام» است و برخاسته از انتخاب مردم نيست، ولى نقش مردم تنها در كارآمدى نظام و
اجراى منويات رهبر خلاصه نمىشود،[2] بلكه آنها
هستند كه با گزينش «فقيه واجد شرايط» به شيوه مستقيم يا غير مستقيم مصداق ولىّ امر
و زمامدار جامعه را تعيين مىكنند.
ولايت فقيه يا وكالت فقيه
از آنچه گذشت، آشكار شد كه فقيه به استنا ادلّه ولايت فقيه، داراى
مقام ولايت و زمامدار امور جامعه اسلامى مىباشد و شارع مقدّس او را به اين منصب
گمارده است، هر چند در قالب يك
[1] - برخى وجود انتخاب در قانون اساسى جمهورى اسلامى
ايران را دليل بر پذيرش« نظريه انتخاب» دانستهاند كه با اين بيان بطلان ادّعاى
آنها آشكار مىشود.
[2] - برخى با الگو قرار دادن بعضى از مكاتب در زمينه
فلسفه سياسى، مانند« نظريه وظيفه توماس هابر»، سعى كردهاند نظريه انتصاب را توجيه
و نقش مردم را در كار آمدى خلاصه كنند كه اينگونه نظريات با روح مباحث اسلامى و
از جمله ولايت فقيه سازگارى چندانى ندارد.
نام کتاب : ولايت فقيه (مباني، ادله و اختيارات) نویسنده : هادوى تهرانى، مهدى جلد : 1 صفحه : 119