نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 85
سؤال نخستتوحيد و ولايت تكوينى
جهان آفرينش، جهان اسباب و مسببات است، اراده حكيمانه خداوند بر اين
تعلق گرفته است كه هر پديده و حادثهاى از علت ويژه خود صادر گردد، و درعينحال،
نظام علل و معاليل همگى به خدا منتهى شده و از او قدرت و نيرو مىگيرند. اوست كه
سبب را مىآفريند، و به آن قدرت و نيرو مىبخشد، و آن را براى ايجاد معلول ويژه
خود، آماده مىسازد و در حقيقت مؤثر واقعى در تمام جهان يكى است، و نظام جهان كه
به صورت اسباب و مسببات جلوهگرى دارند همگى از او استمداد گرفته و به او منتهى
مىشوند.
حقيقت توحيد اين است كه هر سببى را در تأثير خود، مستقل ندانيم، و
تصور نكنيم كه در مقابل دستگاه ربوبى حضرت احديت، موجودى مىتواند بهطور مستقل
چيزى را ايجاد كند، و در نظام آفرينش تصرف كند و اراده او جدا از اراده خدا
مىباشد، و اين همان توحيد در افعال است كه بهطور گسترده در مراتب توحيد از آن
بحث و گفتگو شده است.
با پذيرفتن اين اصل، اعتقاد به ولايت تكوينى اولياى خدا، نه
نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 85