نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 72
امام رازى مىگويد: عموم مفسران معتقدند كه
مراد از آيات ياد شده شكافته شدن ماه در زمان رسول گرامى است.[1]
در مورد «شق القمر» مسلّما عامل مرموزى در كار بوده است كه توانسته چنان اثرى را
پديد آورد. و هيچگاه نمىتوان گفت كه پيامبر با نيروى بشرى اين كار را انجام داده
است، بلكه پيامبر از نيروى مافوق بشرى و طبيعى استمداد نموده و مبدأ چنين كارى
گرديده است.
دليل بر اينكه اراده و خواست پيامبر در اين كار مؤثر بوده اين است
كه اين كار درست در موقعى انجام گرفته كه از او همين كار خواسته شد، و بنا به برخى
از روايات لحظهاى كه پيامبر با انگشت خود به آن اشاره نمود، ماه دو نيم گرديد و
علت اينكه پيامبر از چنين وسيله سادهاى استفاده نمود همان است كه در گذشته به
نكته آن اشاره نموديم.
گواهى از نهج البلاغه
امير مؤمنان در خطبه «قاصعه» مىگويد: من درحضور پيامبر گرامى بودم
كه قريش آمدند و گفتند: تو مقامى بزرگ را كه هرگز نياكان تو آن را ادّعا
نكردهاند، ادّعا مىكنى. ما از تو كارى مىخواهيم كه هرگاه بر آن جامه عمل
بپوشانى، مىدانيم كه تو پيامبر و فرستاده خدا
[1] - مفاتيح الغيب، ط نخستين، مصر، ج 748 ذيل تفسير
سوره قمر.
نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 72