نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 46
مىكنند، و بر قوه تخيل خويش كه بسان گنجشكى
از اين شاخه به آن شاخه مىپرد، مسلط مىگردند، و اختيار آن را به دست مىگيرند. و
درحال عبادت، آنچنان تمركز فكرى و حضور قلب پيدا مىكنند كه از غير خدا غافل
مىشوند و غرق جمال و كمال خدا مىگردند، تا آنجا كه درحال نماز پيكان تير از پاى
آنان بيرون كشيده مىشود و به آن توجه پيدا نمىكنند، فرزندشان از بلندى سقوط
مىكند و فرياد زن و بچه بلند مىشود، امّا آنان هرگز متوجه نمىشوند و پس از فراغ
از نماز به اطراف خود نگاه مىكنند و از جريان آگاه مىگردند.[1]
شيخ الرئيس «ابو على سينا» مىگويد:
عبادت، يك نوع ورزش براى قواى فكرى است كه بر اثر تكرار و عادت به
حضور در محضر خدا، فكر را از توجه به مسائلى مربوط به طبيعت و ماده، به سوى تصورات
ملكوتى مىكشاند. قواى فكرى تسليم باطن و فطرت خداجوى انسان مىگردند و مطيع او
مىشوند.[2]
4. تخليه بدن از روح
در جهان طبيعت، روح و بدن به يكديگر نياز مبرم دارند. از آنجا كه روح
بر بدن «علاقه تدبيرى» دارد، بدن را از فساد و خرابى باز
[1] - اين دو جريان در حالات امير مؤمنان و حضرت سجاد
نقل شده است.
[2] - اشارات، ج 3، نمط نهم ص 370 تحت عنوان« تنبيه».
نام کتاب : ولايت تشريعى و تكوينى در قرآن مجيد نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 46