نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 76
1. ترسيم حكومت دينى در قالب طبيعت الهى
فرمانروايان
در تحليل چگونگى اقتدار امپراتوران باستان چنين اظهار مىشود كه در
اعصار باستان، آنگاه كه انسانها به زندگى اجتماعى گرويده و لازمه آن، يعنى
اقتدار قانون را براى جلوگيرى از هرجومرج و ايجاد امنيت، أمرى حياتى و
اجتنابناپذير دانستند، گمان مردمان بر اين بود كه توان سامانبخشيدن به چنين
اجتماعى تحت قدرت فرمانروايى بايد باشد كه لزوما با نيروهاى ناپيدا متصل و
پيوستگى داشته باشد.[1] از اينرو
اعتقاد به طبيعت الهى فرمانروا، برخوردار از انديشه و باورى مستحكم در اين دوره
است و بيشتر فرمانروايان- نه اينكه خود را از سوى خدا، معرفى كنند بلكه- ادّعاى
ماهيتى الهى داشته و خود را به عنوان خدايى كه لباس انسانى پوشيده، خداگونه
تجسّديافته و ماديّت پذيرفته و بر پهنه زمين نزول كردهاند، تا به طور مستقيم سر
رشته فرمانروايى و سرنوشت خلايق و حيات و ممات آنها را در يد قدرت خود گيرند و
آنان را به دلخواه خود هدايت كنند، معرفى مىكردند و اطاعت مردم از آنها و دوام
حكومتشان، نيز از آن جهت بود است كه مردم آنها را به ديد خدايان مىنگريستند و بر
خود واجب مىدانستند كه از آنان اطاعت كنند.[2]
فراعنه مصر، برخى از سلاطين خاور نزديك و امپراتوران روم باستان، خود را از مقوله
خدايان مىپنداشتند و امپراتور ژاپن نيز تا سال (1947 م) يعنى خاتمه جنگ جهانى دوم
چنين وضعى داشت.
اين مقطع از تاريخ به عنوان سابقترين دوره انتساب حكومت به خداوند و
نمودى از كهنترين عقيده حكومت دينى در انديشه سياسى غرب معرفى مىشود.[3]
[1] - ر. ك: عبد الرحمن عالم، بنيادهاى علم سياست، ص
164.
[2] - حشمت الله عاملى، مبانى علم سياست، ج 1، ص 236.
[3] - ر. ك: ابو الفضل قاضى، حقوق اساسى و نهادهاى
سياسى، ص 231.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 76