نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 334
ج) تعريف مقبول از حاكميت در انديشه اسلامى:
حاكميت دولت، استمرار و اعمال «ولايت تشريعى خداوند» است كه به عنوان
اقتدارى مطلق، حقانيت آن ريشه در حقيقت لا يزال خداوندى دارد؛ لذا غير قابل تجزيه
و انتقال مىباشد و براساس سنت الهى تحقق و عينيت چنين حاكميتى منوط به پذيرش آحاد
جامعه است كه در صورت پذيرش به واسطه انسانهايى كه تحت تربيت خاص الهى واقع
شدهاند و يا توسط آنان سفارش مىشوند، اعمال مىگردد.
د) 1. مشروعيت، قانونى بودن نيست؛ چرا كه اولا، قانون پيوسته توأم با
الزام و تحميل است حال آنكه مشروعيت براى توجيه هرگونه الزام و تحميلى مىباشد.
ثانيا، رابطه مشروعيت و قانونى بودن «اعم و اخص» است و «قانون» خود
مقسم مشروع و نامشروع است.
2. تبيين مشروعيت به انطباق فرايند كسب قدرت با باورهاى مردم صحيح
نيست؛ زيرا باورها و عقايد مردم امرى ذهنى، متغيّر و بىثبات است. ازاينرو، داراى
اعتبارى ذاتى براى نماياندن مشروعيت به عنوان پشتوانه حاكميت و عنصر ثبات آن
نخواهد بود.
3. نمىتوان مشروعيت را به كارايى درازمدت نظام سياسى تفسير كرد؛ چرا
كه مشروعيت مقدم بر تأسيس حكومت است و در صورت نامشروع بودن حكومت، همه افعال آن
غاصبانه و جائرانه خواهد بود. هرچند براساس كارآمدى درازمدت بتواند رضايت مردم را
جلب كند.
4. مشروعيت، مقبوليت و پذيرش مردم نيست؛ زيرا ملازمهاى بين آن دو
نيست و نسبت بين آن دو عموم خصوص من وجه است.
ه) نظر مختار در مورد مشروعيت:
مشروعيت حقيقى جز توجيه برهانى و عقلان حق ولايت و حاكميت بر جامعه
نيست و به حكم عقل اگر تحقق حكومت و ولايتى مستند به حاكميت بالذات و
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 334