نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 305
مشورت مردم، فكر و انديشه افراد رشد داده
شود، تا آنان از روى كمال آگاهى اقدام به تصميم و اظهار نظر نمايند.[1] البته در حكومت علوى مشاركتهاى
مردمى، صرفا در امكان دستيابى به پستهاى مديريتى و يا شركت در اخذ تصميمهاى
حكومتى خلاصه نمىشود؛ بلكه «نظارت عمومى» بر عمل كرد دولتمردان در قالب پيشنهاد،
اعتراض و انتقاد از عرصههاى مهم مشاركت مردمى محسوب مىشود، تا روند مديريتى نظام
در زمينههاى مختلف قانونگذارى، اجرايى و قضايى براساس مصالح و نيازهاى واقعى
جامعه اسلامى محقق گردد.
زمينههاى لازم براى تحقق اين نظارت عمومى- كه در منابع روايى از آن
به «النصيحة لأئمة المسلمين»[2] تعبير
آورده شده و در غير «حريم مقررات شرع مقدس» اعمال مىشود- در حكومت حضرت امير عليه
السّلام به نحو فراگيرى مهيا بوده و آن حضرت در اين مورد به افراد سفارش
مىفرمودند:
أعينونى بمناصحة خليّة من الغشّ، سليمة من الرّيب؛[3] مرا با خيرخواهى خالصانه و سالم از هرگونه شك و ترديد، يارى كنيد.
از چارچوبهاى ديگر براى تأمين مشاركت مردمى در حكومت علوى بهره مندى
از انديشه و تفكر آحاد جامعه در قالب شورا و مشورت است؛ امرى كه خداوند متعال در
آيه شريفه: و أمرهم شورى بينهم[4] رسول گرامى اسلام را به عنوان رهبر جامعه اسلامى به آن مأمور كرده
است. آن حضرت در غير موارد احكام الهى[5]-
كه در
[1] - شواهد اين سخن از كلمات امام عليه السّلام ر. ك:
بخش دوم نقد و بررسىهاى فصل دوم.
[2] - محمد بن يعقوب كلينى، اصول كافى، كتاب الحجة، باب
56، ح 1.
[5] - علامه طباطبائى در اين خصوص مىنويسند:« احكام
ثابت الهى مورد مشورت نبود، همچنان كه هيچكس اجازه- تغيير آن را نداشت وگرنه
اختلاف حوادث جارى احكام الهى را نسخ مىكرد.» محمد حسين طباطبائى، الميزان فى
تفسير القرآن، ج 4، ص 70.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 305