نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 29
مشروعيت علوى، بر پايه توجه به آن حقيقت
پايدار بنا نهاده شده است و در اين مبنا، انسان به طور مسلّم قادر به تحصيل معرفتى
صائب درباره آن حقيقت از طريق نشانهها و آيات بىشمار آفرينش است، تا بدين طريق
نه تنها معارف خود را با چنان ملاكى انتظام بخشد، بلكه از صحّت و سقم آنها نيز
اطمينان يابد.
3. هستىشناسى در مشروعيت مردمسالار، بر مبناى اعتقاد به انسان خود
بنياد است، تا تمام حقايق با محوريت او ايجاد و تبيين شوند و پىآمدهايى از قبيل
خرد بسندگى، آزادىخواهى افراطى، طبيعتگرايى و تساهل و تسامح را آنگونه به دنبال
داشته باشد كه ارمغانى جز سلب معنادارى حيات بشر و عدم توفيق حتى در سامان دادن به
حيات اجتماعى او، هواپرستى و تمايل به حريمشكنى توأم با سلطهگرى بىحدّ،
فروكاستن انسان از درجات فوق حيوانى و در نهايت، كمال ارجمندى اوهام و خرافههاى
برخاسته از نفسانيات انسانهاى رهاشده از هر بندى نداشته باشد.
4. هستىشناسى در مشروعيت علوى، براساس جهانبينى الهى سامان مىيابد
كه اصول آن با سرشت الهى انسان سازگاربوده، و مورد ستايش عقل است.
5. منشأ ثبوت حقانيت در مشروعيت مردمسالار، اراده و آراى آحاد مردم
است كه وضوح بطلان چنين منشأى ر اولا، در تهى بودن اين منشأ از هر گونه حاكميت
بالذات و ثانيا، در تغيّر و عدم ثبات آن مىتوان ملاحظه كرد.
6. منشأ ثبوت حقانيت در حكومت علوى به تصريح مولا على عليه السّلام
اذن الهى و تنصيص نبوى بوده و نقش آراى مردم صرفا در استقرار و تحقق عينى حاكميت
نقشآفرين بوده است.
ب) فرضيههاى تحقيق، درباره سؤالهاى فرعى
1. حاكميت اصيل، حاكميتى است كه در استمرار ولايت تشريعى خداوند كه
حق، مطلق و غير قابل انتقال و تجزيه است، محقق شود.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 29