7. چه مواردى را مىتوان به عنوان شاخصهاى مردمدارى كه منشأ اثبات
و تحكيم حاكميت محسوب مىشوند، در دو ايده حكومت مردمسالار و علوى مورد بررسى
قرار داد؟
6 فرضيههاى تحقيق
الف) فرضيههاى تحقيق درباره سؤالهاى اصلى
نكتههاى تباين، تمايز، صحّت و امتياز در دو ايده مشروعيتيابى مورد
بحث در اين نوشتار عبارتند از:
1. مبناى معرفتشناختى ايده مشروعيت مردمسالار بر انكار حقيقت كلى،
ثابت و لا يتغيّر است و حقيقت در اين بينش صرفا نشئتيافته از انظار و انديشهها
بوده، لذا امرى نسبى و دائم در حال دگرگونى است و اين همان مبناى معرفتشناختى
سوفيستى است كه مهمترين پىآمد ناگوار آن، انكار حقيقت به عنوان امرى واحد و
جداگانه است.
2. مبناى معرفتشناختى در نظام علوى مأخوذ از مبانى تعريفشده وحيانى
است و از آنجا كه مهمترين اصل در معارف وحيانى آن است كه تمام ذرات آفرينش در
دلالتى روشن از حق محض يعنى خداوند تبارك و تعالى مىباشند و چنين مدلولى به طور
مسلّم از ثبات و قرار حقيقى و ابدى برخوردار است، لذا بناى معرفتشناسى
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 28