نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 253
و فرحوا بالحياة الدّنيا و ما الحياة
الدّنيا فى الآخرة إلّا متاع.[1] قل متاع الدّنيا قليل و الآخرة خير لمن اتّقى.[2] و
دنيا تنها در صورتى ارزشمند است كه در مسير گرفتن زادراه آخرت بوده باشد و در غير
اين صورت، جز افسوس و فغان براى كسانىكه به آن بسنده كنند، نخواهد داشت:
يقول يا ليتنى قدّمت لحياتى.[3] در
بيان نتايج مترتب بر هسستىشناسى الهى كه نمايانگر اتقان، قوت و صحت آن مىباشد،
مىتوان موارد زير را بيان كرد:
1. مدار و محور جهان هستى، وجود بىمثال، غنى بالذات و مقتدر على
الاطلاق است و او، مالك مطلق هستى است و جهان با تمام ابعاد هستىاش، عين ربط،
تعلق و اضافه به اوست و هستى «از اويى» و به «سوى اويى» دارد.
2. انسان با برخوردارى از شرافت و كرامت ذاتى، به مقام خليفة اللهى
باريافته و حائر مقام ارجمندى چون مسجود فرشتگان، شده است. و تمام آنچه در
آسمانها و زمين است، به اذن خداوند تحت تسخير انسان مىباشد.
3. تمام اجزاى هستى براساس تدبير و ساماندهى تكوينى خداوند و متناسب
با سعه وجودى خود در حال پيمودن كمالات خود مىباشند و كمال و مقصد نهايى انسان-
كه بعد روحانى او، هويت واقعى و انسانيت وى را شكل مىدهد- قرب خداوند و استقرار
در جوار رحمت الهى مىباشد و نيل به چنين مقصدى تنها وقتى
[1] -« آنان[ كافران] به زندگى دنيا، شاد[ و خوشحال]
شدند؛ درحالىكه زندگى دنيا در برابر آخرت متاع ناچيز است.» رعد، آيه 26.
[2] -« به آنها بگو: سرمايه زندگى دنيا ناچيز است و
سراى آخرت براى كسى كه پرهيزگار باشد، بهتر است». نساء، آيه 77.