نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 225
انديشههاى «سوفسطايى» مهمترين مبناى
معرفتشناختى مؤثر در پيدايى و پويايى دموكراسى در گذشته و حال بوده است.
ب) نقد و ارزيابى مبناى معرفتشناختى در ايده مردمسالار
در طول تاريخ فلسفه، انديشوران به طور معمول در ستيزى جدّى با دعاوى
نفى حقيقت ثابت و لا يتغير و معيار بودن رأى و انديشه انسان، در سنجش حق و باطل و
عقيده نسبيت امور؛ بوده و آن را مورد نقد و بررسى قرار دادهاند. اين امر
ازآنروست كه چنين باورهايى كه ريشه در سوفسطايىگرى و شكگرايى دارند، آفتى بس
خطرناك محسوب مىشوند كه همه شئون انسانى را در معرض نابودى قرارداده، همهچيز را
بيهوده و پوچ مىانگارند و هرگونه معيار ثابتى را در شناسايى حق و باطل تخطئه
مىكنند و در نهايت رواج هرگونه گناه و جنايت و عمل دون انسانى را توجيهپذير
مىسازند.
بىترديد، اذعان به صادق و حق بودن هر قضيهاى كه از منظر افراد،
مورد تأييد بوده باشد و معرفى كردن رأى و نظر افراد به عنوان معيار حقيقت، معنا و
پىآمدى جز انكار حقيقت ندارد؛ چرا كه اگر در اين نظام معرفتشناختى، سؤال شود كه
آيا مىتوان فارغ از نظر و اعتقادات افراد و جوامع در مورد مدلول قضيهاى خاص
قضاوت كرد؟ پاسخ آن خواهد بود كه اصلا چنين سؤالى نادرست است؛ زيرا با صرف نظر از
آرا و عقايد افراد، حقيقتى در ميان نيست.
قول به نسبيت حقيقت، در واقع بر آن است تا عالم را تهى از هر امر
وجودى ثابت و لا يتغيرى كه حائز مطلوبيت و قداست ذاتى است، معرفى كند تا براساس
آن، انسان باور نمايد كه هيچگاه توان شناسايى حجت و مطلوب پايدارى ندارد كه با آن
پيوند معرفتى و قلبى ايجاد نموده و حجيت هر امر ديگرى را در گرو ميزان حظّى بداند
كه از آن يافته است. بدين ترتيب اصل نهادينه او كه گرايش به حقيقت و تلاش در
تفكيك
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 225