نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 153
مىگيرد، بررسى و نقد كنيم. همچنين در اين
خصوص به بيان مفهوم لغوى و اصطلاحى واژه سكولاريزم و نيز به خاستگاه اين نظريّه
خواهيم پرداخت كه در فهم واضح اين جريان و سر منشأهاى آن مؤثر خواهد بود.
1. مفهوم لغوى
سكولاريزم، واژهاى انگليسى است كه از ريشه لاتين) muluceS
(به معناى «اين جهان» و با معناى مجازى «امور دنيوى»، گرفته شده است.[1] تعبيرهاى مختلفى كه در فارسى از
اين واژه مىشود عبارتند از: دنياپرستى، اعتقاد به اصالت امور دنيوى، غير
دينگرايى، جدا شدن دين از دنيا، نادينى[2]،
گيتىگرايى[3]، مخالفت
با شرعيّات و مطالب دينى[4]، عرفى
شدن[5] و تقدّس
زدايى[6].
در زبان عربى دو واژه «العلمانيّة» و «العلمانيّة» را معادل
سكولاريزم قرار دادهاند.
آنها كه سكولاريسم را «العلمانيّة» ترجمه مىكردند، اين واژه را مشتق
از علم دانسته، دعوت به «سكولاريسم» را دعوت به «علمگرايى» قلمداد مىكردند و
كسانىكه العّلمانيّة را معادل سكولاريسم قرار مىدهند، آن را از عالم مشتق
مىدانند. بنابراين «علمانيّة» به معناى عالمى و اين جهانى بودن، به نقش انسان در
عالم مربوط مىشود و بر استقلال عقل انسانى در تمام عرصههايى كه به خدمت گرفته
مىشود، تأكيد دارد، بدون آنكه عقل را نيازمند امور دينى و معنوى بداند.[7]