نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 143
صرفا تابع وحى بودند و با ديگران مشورت
نمىكردند؛[1] لذا مقصود
از «الأمر» مسائل مربوط به تصميمگيرىهاى سياسى و مديريّتى جامعه و اشاره به نظام
حكومتى رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله خواهد بود كه آن حضرت، در تدبير امور حكومتى
به افكار عمومى ارجنهاده، از نظرهاى نخبگان و شايستگان در فنون مختلف استفاده
مىكردند. بنابراين، ادّعاى اينكه در قرن اشارهاى به حكومت اسلامى رسول اكرم
صلّى اللّه عليه و اله و نقش مردم در آن نشده، مردود و بىاساس و ناشى از عدم توجه
به اشاره آيه فوق است.
3. الگوى ويژه اسلام براى شرايط و ويژگىهاى واليان امر
سوّمين دليل بر ضرورت حكومت دينى در اسلام، اصول و ويژگىهاى خاصّى
است كه در مورد حاكمان و مديران در اين مكتب ترسيم مىشود. از نظر اسلام، علاوه بر
اينكه ولايت بر امّت در طول ولايت اصيل الهى تعريفشده و حقّ حاكميت و ولايت براى
كسانى دانسته مىشود كه از سوى خداوند به اين مقام منصوب شدهاند و اگر حاكميّتى
غير از طريق نصب الهى باشد، باطل و مصداق طاغوت معرّفى مىشود[2]،
براى مديران حكومتى نيز شرايط ويژهاى لحاظ مىشود كه با نبود آن شرايط از نظر
اسلام، اعمال آنان غير مشروع و جائرانه تلقّى مىگردد.
رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله در يكى از فرمايشات خود، كسى را
شايسته تصدّى امور، در
[1] - علامه طباطبائى رحمه اللّه در اين مورد
مىفرمايند:« احكام ثابت الهى مورد مشورت نبودند، همچنان كه هيچكس اجازه تغيير
آن را نداشتند وگرنه اختلاف حوادث جارى احكام الهى را نسخ مىكرد». محمد حسين
طباطبائى، الميزان فى تفسير القرآن، ج 4، ص 70. و نيز علامه نائينى رحمه اللّه در
رابطه با آيه شريفه\i و شاورهم فى الأمر\E مىنويسد:« دلالت كلمه
مباركه\i فى الأمر\E كه مفرد محلىّ به مفيد عموم اطلاقى است، بر اينكه
متعلق مشورت مقرره در شريعت مطهره، كليه امور سياسيه است هم در غايت وضوح و خروج
احكام اللهيه عز اسمه از اين عموم، از باب تخصص است نه تخصيص.» محمد حسين نائينى،
تنبيه الامه و تنزيه المله، ص 53- 54.