نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 131
كردن مشكل خود به حضور پيامبر صلّى اللّه
عليه و اله رسيد، امّا وقتى در برابر حضرت صلّى اللّه عليه و اله ايستاد، لرزه بر
اندامش مستولى شد؛ پيامبر صلّى اللّه عليه و اله فرمودند:
هوّن عليك، فلست بملك و إنّما أنا إين امرأة كانت تأكل القدّ؛[1] آرام باش، من شاه و ملك، نيستم، بلكه فرزند زنى مىباشم [كه همانند
ديگران] از همان گوشت دودى كرده [خشككرده و نمكزده] مىخورد.
بنابراين، آنچه مىتوان به عنوان نتيجه تلاشهاى حضرت براى انسجام
بخشيدن به امور اجتماعى مردم، تصوّر كرد، تنها ايجاد وحدت و يكپارچگى جامعه
اسلامى و تأسيس امّت اسلامى است و ازاينروست كه در قرآن تنها از امّت اسلامى ياد
مىشود: و كذلك جعلناكم أمّة وسطا[2] و
يا مىفرمايد: كنتم خير أمّة أخرجت للنّاس[3] و
اشارهاى به «دولت اسلامى» در آن نيست.[4]
به اين معنا كه در خلال دعوت محمدى صلّى اللّه عليه و اله تنها «امت اسلامى» به
سامان رسيد و سپس در طول تاريخ، اين دعوت به تشكيل نظم سياسى خاص منتهى شد.
نقد و بررسى شبههها با وجوه ششگانه
الف) معقول نيست، پذيرفتن اين نظر كه حامل كاملترين برنامه تكاملى
انسانها، كه جامعترين دستورهاى فردى و اجتماعى را دربر دارد و بسيارى از ابعاد
آن بدون ايجاد نظامى منسجم قابل اجرا نيست و يا اينكه پيامبر اسلام صلّى اللّه
عليه و اله بعد از هجرت از
[1] - طبرسى، مكارم الأخلاق، ص 16؛ محمد باقر مجلسى،
بحار الأنوار، ج 16، ص 229؛ رى شهرى، ميزان الحكمة، ج 7، ص 3226.
[2] -« همانگونه[ كه قبله شما، يك قبله ميانه است]
شما را نيز، امّت ميانهاى قرار داديم[ در حدّ اعتدال و ميان افراط وتفريط]،
بقره، آيه 143.
[4] ر. ك: مصباح يزدى، نظريّه سياسى اسلام، ج 2، ص
146؛ على عبد الرزّاق، الاسلام و اصول الحكم، ص 256؛ محمد عابد جابرى، الدين و
الدولة و تطبيق الشريعة، ص 13- 24.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 131