نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 128
و مالكم لا تقاتلون فى سبيل اللّه و
المستضعفين من الرّجال و النّساء و الولدان؛[1] چرا
در راه خدا و [در راه] مردان و زنان و كودكانى كه [به دست ستمگران] تضعيف
شدهاند، پيكار نمىكنيد؟
آيا چنين تحريضى، نشاندهنده بعد فرافردى اسلام نيست؟ و آيا دستور:
و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة و من رباط الخيل ترهبون به عدوّ
اللّه و عدوّكم[2] پيامى جز دعوت امّت اسلامى براى تلاش در فراهم نمودن و تقويت توان
نظامى، براى مقابله با دشمنان خدا و كيان امّت اسلامى دارد؟ آيا چنين دين فراگيرى،
به دور از پشتوانه نظام حكومتى شايسته، به منصّه ظهور خواهد رسيد؟
البته هرگز نبايد فراگير بودن دين اسلام و برنامه حكومتى داشتن آن را
به اين معنا تلقّى كرد كه اسلام، درباره تمام مسائل سياسى، اجتماعى اقتصادى،
فرهنگى، نظامى و ... به صورت دقيق و جزئى به بيان مصاديق و دستور العملها، كه در
شرايط زمانى و مكانى گوناگون متغيّرند، پرداخته و بدين ترتيب مجالى براى تعقل و
استفاده از تجارب و پيشرفتهاى علمى بشر در عرصههاى مختلف باقى نگذاشته و مسير
پويايى و حركت عقلانى بشر مسندّ شده است؛ اسلام در تمامى زمينههاى فوق چارچوبهاى
لازم را براى پيشرفت و ترقّى صحيح جامعه اسلامى تبيين كرده است تا بالندگى آن در
مسير سعادت و عمران اخروى قرار گيرد.
2. اقدام عملى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله در تأسيس حكومت
همانگونه كه در بحث پيشين روشن شد[3]
پايهگذارى حكومت و اقدام به رهبرى
[2] -« هر نيرويى در قدرت داريد، براى مقابله با آنها[
دشمنان] آماده سازيد و[ همچنين] اسبهاى ورزيده[ براىميدان نبرد] تا به وسيله
آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد». انفال، آيه 60.