تعليم و تربيت (Education) ) در معناى كلى آن نوعى هدايت برنامهريزى شده افكار، نگرشها و
رفتارهاى نسل نو مىباشد كه از جمله اهداف اساسى آن آشنا سازى كودكان و نوجوانان
با فرهنگ و ارزشهاى جامعه در تمامى ابعاد آن است.
بديهى است كه هر نظام اجتماعى نيازمند برنامهها و شيوههاى خاصى در
جامعه پذيرى مدنى و فرهنگى افراد خويش است. هوراس مان (Horacemann) معتقد است كه نظام ليبرال دموكرات نيازمند
شهروندانى با سواد است تا قوانين و فرآيندهاى اجتماعى را شناخته و به آن احترام
بگذارند (1). از اين نظر نهادهاى آموزشى پشتوانه اصلى حمايت از نظام اجتماعى ليبرال
دموكرات به شمار مىآيند.
بنابراين اگر نظامهاى مردم «سالار ليبرال» نيازمند نهادهاى تربيتى و
آموزشى متناسب با ارزشهاى خويش اند، «نظام مردمسالارى دينى» نيز نيازمند «نظريه»
و «نهاد آموزشى» است كه بتواند در جهت ترويج و تحكيم ارزشهاى آن تلاش كند.
بدين منظور نظام آموزشى و مدارس مىتوانند آگاهىها، نگرشها، ارزشها،
مهارتها و رفتارهاى معطوف و مورد نياز انديشه و نظام مردمسالارى دينى را به