نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 322
اجتماعى و سياسى همچون ساير مكاتب و از جمله
ليبراليسم، با قايل شدن به نوعى از تحديد در كليت مفهوم آزادى، دريچهاى جديد به
نام آزاديهاى معنوى و اخلاقى بر روى اين مفهوم مىگشايد در حالى كه در مكاتبى چون
ليبراليسم كه مبانى فلسفى و انسانشناسانه خود را بر نفع و سود استوار كردهاند،
سير ارضاى تمايلات و تمينات انسانى با قيد عدم تعرض به حريم ديگران كاملًا آزاد
گذاشته شده و به همين خاطر آزادى مورد نظر ايشان به آزاديهاى فكرى و سياسى و
اجتماعى محدود شده است.
اسلام با ارزش بخشيدن به كف نفس و كنترل خواهشهاى نفسانى (نه نفى و
انكار آن) باب جديدى در خصوص مفهوم آزادى تحت عنوان آزادى معنوى و اخلاقى بر روى
انسان گشوده است. مكتب اسلام با قايل شدن به دشمن درونى در كنار دشمن بيرونى و حتى
توجه و عنايت بيشتر نسبت به خطر و تهديد دشمن درونى، افقهاى روشنتر و عميقترى از
مفهوم آزادى به انسان ارزانى داشته، افقهايى كه مفاهيمى چون ايثار و از خود گذشتگى
در آن چارچوبها معنا پيدا مىكند و حد و حريمى براى آن در نظر گرفته نشده است.
2- اعتبار قيودى كه در مكتب ليبراليسم بر سطوح پنجگانه آزادى انسان
گذاشته مىشود عمدتاً از باب ضرورت و نه اصالت است در حالى كه در اسلام اعتبار اين
قيود هم از باب ضرورت و هم از باب اصالت است به عبارت ديگر قيدهاى مورد نظر
ليبراليسم در تحديد آزادى فى نفسه نامطلوب است لكن بسيارى از قيدهاى آزادى در
اسلام فى نفسه مطلوب و درجهت كمال انسانى و تكامل و پيشرفت جامعه است. آيزيا برلين
در خصوص نامطلوب بودن اين محدوديتها مىنويسد:
«هرگونه الزام و اجبارى از آنجا كه مانع در برابر آمال انسان ايجاد
مىكند بد و نامطلوب است اگر چه همين امر نامطلوب ممكن است گاهى براى جلوگيرى از
فساد بيشتر ضرورت پيدا كند». (برلين، پيشين، ص 246)
3- از آنجا كه در مبانى فلسفى ليبراليسم آزادى همواره داراى بار منفى
و واجد معانى معطوف به رهايى از قدرت و دولت است تقييدات آزادى و حريمهاى مورد نظر
با كاركردهاى دولت پيوند برقرار مىكند. به عبارت ديگر در انديشه ليبرالى دولت
متولى عمده اعمال محدوديت براى آزادى است محدوديتهايى كه در چار
نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 322