نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 126
ذوبطون و گويا است كه در عمل با رشد معرفتى
جوامع انسانى، با درخشندگى و جلاى بيشترى بروز مىكند.
اينكه در ادبيات دينى، آدمى جانشين خدا در زمين است، اگرچه با همه
عمق، تعالى و راهبردى بودنش، حتى هنوز هم در دنياى جديد، در عمل كمتر مبناى فلسفه
سياسى قرار گرفته است و كماكان در سپهر معرفتى برخى دينداران جدى گرفته نمىشود،
خود، قصهاى ديگر است.[1] جانشينى
انسان از جانب خداوند در زمين، حاكى از گستره رسالت آدمى و در حقيقت شاكل حقيقت
وجودى او به عنوان سرشت مشترك همه انسانها است. از اين است كه «در اسلام، انسان در
برابر خدا ذليل نمىشود، چون او همكار خداند و دوست و امانتدار و خويشاوند او در
زمين است. تعليم يافته خدا و مسجود همه فرشتگان خداوند است».
(شريعتى، 1366، صص 16- 15)
از طرفى، بسط حوزه انسانشناسى در حوزه مطالعات دينى، گامى اساسى در
فرايند پاسخگويى ديانت به نيازهاى انسان امروز است. در اين حوزه، انسان متنزع و
مستقل از جامعهاى كه به آن تعلق دارد و اوضاع و احوال اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى
زيستگاه خود نيست. به علاوه تحولات بنيادينى اينك در حوزه انديشه بشرى روى داده
است كه منجر به تحول و تجدد در جهان بيرونى و عرصه تكنولوژى و علوم تجربى و ...
شده است. در حقيقت در حوزه انديشه، تلقى انسان امروز از خويش، از جامعه، طبيعت و
تاريخ دگرگونه شده است. به اينگونه كه آدمى به طور جدى پا به وادى معرفتهاى درجه
دوم نهاده است و از وضعيت موجود بدر آمده و از بالا بر آن نظر كرده است. اگر اين
وضعيت را به عنوان گوهر مدرينته بپذيريم، تحليل مفهومى نقش زمان و مكان در مسائل
اعتبارى و حقوقى با سهولت بيشترى انجام مىپذيرد. از همين منظر است كه چالش سنت و
مدرنيسم نيز در اين باب روشنتر قابل رؤيت خواهد بود.
[1] - لذا مىبينيم قصه پرغصه بردهدارى كه بر اسلام
تحميل شد و به طور طبيعى با راهكارهاى موجود زمان خود مىبايست- حداقل در جهان
اسلام- در يكى دو نسل در صدر اسلام به پايان مىرسيد، همچنان تا قرن گذشته بر جاى
ماند و بخش بزرگى از احكام حقوقى دينى را نيز به خود اختصاص داد.
نام کتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 126