responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان    جلد : 1  صفحه : 51

برخلاف دموكراسى روشى كه به علت نداشتن بار فلسفى و ارزشى خاص، توان آن را دارد كه در قالب‌هاى متنوعى ظاهر شود و با ايدئولوژى‌ها و فرهنگهاى سياسى گوناگونى سازگار افتد، رويكرد ارزشى به دموكراسى فاقد اين قابليت است. كسانى كه به مردمسالارى به منزله يك شيوه زندگى و تقريرى نو از زندگى اجتماعى مى‌نگرند طبعاً بر مجموعه‌اى از اصول و ارزشهاى خاص به مثابه شالوده بنيادين اين گونه زيست و رفتار اجتماعى تأكيد مى‌كنند بنابراين هر تقريرى از مردمسالارى كه اين اصول و ارزشهاى دموكراتيك خاص را محترم بشمارد، شايسته آن است كه دموكراتيك ناميده شود در غير اين صورت تنها نام مردمسالارى را يدك مى‌كشد.

رويكرد ارزشى به دموكراسى به مجموعه‌اى از اصول و ارزشها تكيه مى‌كند كه عميقاً از سنت انديشه ليبرالى تأثير پذيرفته است و همگام با تحولات تاريخى ليبراليسم صيقل يافته است. امروزه امورى نظير برابرى حقوقى افراد (با هر مذهب و طرز فكر اخلاقى و فلسفى)، پلوراليسم اخلاقى و مذهبى، سكولاريزم و دخالت نكردن مذهب در سياست، تلقى از آزادى و استقلال فردى به عنوان برترين فضيلت اجتماعى مجموعه ارزشهاى دموكراتيك را تشكيل مى‌دهد و مدافعان رويكرد ارزشى به مردمسالارى فقط و فقط در صورتى كه اين ارزشها در جامعه‌اى محقق باشد آن را جامعه‌اى مردمسالار و دموكراتيك مى‌نامند.

از مجموعه مطالب فوق اين نكته به وضوح آشكار مى‌شود كه نظريه مردمسالارى دينى به رويكرد ارزشى مى‌نگرد كه قابليت آن را دارد كه در چارچوب اصول و ارزشهاى اسلامى مهار و كنترل شود. به تعبير ديگر همچنان كه ليبرال‌ها دموكراسى را در چارچوب مكتب ليبراليسم و ارزشهاى خاص آن مهار كرده‌اند، جامعه اسلامى نيز اين حق را دارد كه از اين روش سياسى براى ساماندهى امور سياسى و اجتماعى خويش سود جويد و آن را در محدوده ارزشها و نظام حقوقى مورد تأكيد خويش به كار گيرد، مردمسالارى دينى بر پايه اين ايده محورى شكل گرفته است كه در آموزه‌هاى اسلامى مانعى بر سر راه سود جستن از اين روش وجود ندارد بلكه فرهنگ سياسى اسلامى اگر به درستى درك و بازخوانى شود مشتمل بر

نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان    جلد : 1  صفحه : 51
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست