نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 247
يعنى اراده و مشيّت تكوينى خداوند بر اين
قرار گرفته است كه بشر صاحب اراده، اختيار و حق انتخاب باشد. با اين بيان، «حق
رأى» ذاتاً از مقوله تكوينيّات است و شارع مقدس نيز در مرحله تشريع، با پذيرش و
امضاى «نفس حقوق سياسى» چارچوب و حدود آن را تعيين كرده است.
نتيجهگيرى
اسلام با پذيرش حق رأى و دخالت بشر در سرنوشت و مقدرات سياسى خود،
الگوى مردمسالارى دينى را برمىتابد. الگويى كه بهرغم تصور بسيارى، مبتنى بر عقل
فطرى و مشيت تكوينى الهى است. البته، اين عقل فطرى و قدسى مردم چنانچه نشان داده
شد به گونهاى نيست كه در تعارض با شرع باشد. بلكه در جهانبينى اسلامى بين تكوين
و تشريع، فطرت و طبيعت، حق الله و حق الناس، تناسب و هماهنگى وجود دارد.
بنابراين، حاكميت سياسى و مشروعيت سياسى در اسلام، اگر چه در بادى
امر، دو مفهومى (حق و تكليف/ عقل و دين) است؛ بايد توجه كرد كه هر دو با توجه به
مبانى و آموزههاى شريعت در متن دين قرار دارد و اين دو از هم جدا نيستند. در
نتيجه، تعارضى ميان خواست و اراده مردم با مشيت خداوند نيست؛ بلكه عمدتاً اين ذهن
ما است كه به سبب ناآشنايى با موضوعات سياسى و احكام اسلامى، دچار پارادوكس
مىشود.
بدين لحاظ است كه امام خمينى (ره) بارها اظهار مىكردند كه دموكراسى
در متن اسلام مندرج است. بايد ميان مفاهيم سكولارى و الحادى با مفاهيمى كه در حكومت
مردمسالار دينى وجود دارد تفاوت قائل شد، زيرا وقتى مفاهيم يك حكومت قدسى شد،
محتواى تئوريك و مدل سياسى آن هم قدسى مىشود و از حاكميتهاى سكولار جدا مىگردد.
نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 247