نام کتاب : مجموعه مقالات دومين همايش مردمسالارى دينى نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 22
فراگير مطرح مىگردد و نظام جمهورى اسلامى
نيز يك مدل محقّق از آن تلقى مىشود، امروزه با چالشهاى جدى صاحبنظران روبهرو
شده و ديدگاههاى متعارضى را درباره خود بهوجود آورده است. صاحبنظران و نخبگان
فكرى در جامعه ما براساس اينكه:
الف. چه مفهوم و مرتبهاى از دموكراسى مورد نظر و مطلوبشان باشد؛
ب. چه برداشت و قرائتى را از ماهيت و قلمرو دين پذيرفته باشند؛
پ. چه مبنايى را براى مشروعيت حكومت دينى به رسميت شناخته باشند؛
ديدگاههاى مختلفى را در زمينه دموكراسى و مردمسالارى دينى مطرح
كردهاند كه به شكل مخالف يا موافق مطرح شدهاند. ما هم در اين نوشتار در پى
طبقهبندى و تبيين اجمالى مطرحترين اين ديدگاهها برآمدهايم.
مفروضات اين بحث
در همه جاى اين نوشتار، مردمسالارى معادل دموكراسى بهكار گرفته شده
است.
قرائت و برداشت واحدى از مفهوم دموكراسى و مردمسالارى در ميان
صاحبنظران وجود ندارد و اين مفهوم با قرائتهاى مختلفى از سوى آنان مطرح و ارائه
شده است. بهعبارت ديگر، دموكراسى از جمله مفاهيمى است كه اجماع و اتفاق نظرى در
زمينه معناى آن وجود ندارد. يكى از تعاريف حداقلى آن را اينگونه مىشناساند.
«دموكراسى: حكومتى جمعى است كه در آن- از بسيارى جهات- اعضاى اجتماع
بهطور مستقيم يا غيرمستقيم در اخذ تصميماتى كه به همه آنها مربوط مىشود شركت
مىكنند يا مىتوانند شركت كنند».[1] اين تعريف
مىتواند نقطه آغاز و معيار خوبى براى ديگر تعاريف دموكراسى باشد.
مقصود از دين در اينجا اسلام است.
دموكراسى مضاف منحصر در مدل ليبرال دموكراسى نيست بلكه مصاديق مختلف
و